charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
آبان 1394 | charehjale

ترکیه پناهجوپذیرترین کشور جهان است

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

سوریه نیز مهاجرفرست ترین کشور جهان اعلام شد

ترکیه تبدیل به پناهجوپذیرترین کشور و سوریه، عراق، افغانستان و میانمار مبدل به مهاجرفرست ترین کشورها در دنیا شده اند.

تاکنون ترکیه برای اسکان و نگهداری از پناهجویان سوریه و عراق بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه کرده است.

در حالیکه بازتاب انتشار عکسهای جانگداز جنازه های کودکان سوری که به دلیل غرق شدن قایقهای بادی حامل مهاجرین توسط موج به سواحل بودورم ترکیه آورده شده است در جهان ادامه دارد بی اعتنایی کشورهای غربی به موج پناهجویان در کانون توجه قرار گرفته است.

اردوغان: ایران را خانه دوم خود می‌دانیم

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار نخست وزیر ترکیه، «برادری، محبت و دوستی» کنونی دو کشور را در قرنهای اخیر، بی نظیر خواندند و تأکید کردند: ظرفیتهای گسترده دو طرف، زمینه مساعدی برای گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط است.به گزارش آینانیوز به نقل از سایت اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، جدیت تهران و آنکارا را در اجرایی شدن توافقهای سفر آقای اردوغان، ضروری برشمردند و افزودند: این جدیت باعث استحکام بیشتر و پیشرفت سریعتر مناسبات خواهد شد.ایشان، گرایشها و پیوندهای قلبی دو ملت را خاطرنشان کردند و افزودند: باید از فرصتها و موقعیتهای موجود، بهره برداری صحیح به عمل آورد.آقای رجب طیب اردوغان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور و مردم ترکیه گفت: ایران را خانه دوم خود می دانیم.نخست وزیر ترکیه دیدارهای امروز با آقای روحانی و دیگر مسئولان ایران را بسیار مفید ارزیابی کرد و با اشاره به امضای چندین یادداشت تفاهم گفت: امیدواریم روابط دو کشور با پیشرفت و گسترش روزافزون، به الگویی برای منطقه و جهان تبدیل شود.آقای اردوغان، امضای سند شورای عالی همکاری ایران و ترکیه را بسیار مهم دانست و گفت: با نشستهای مستمر و متقابل، روابط را به حدی گسترش می دهیم که گویی وزیران دو کشور در یک کابینه مشترک به مذاکره و همکاری مشغولند

جد پروتوتورک آسیایی ها و اروپایی ها و بومیان آمریکا//میخوام ببینم متوهمین آریایی دیگه چی میخوان بگن!!!

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

دکتر اسپنسر ولز Spencer Wlells مدیر پروژه ژنوگرافیک genographic project در کتابی با نام journey of man که براساس یافته های علم ژنتیک انسانی نوشته شده است عنوان می کند که ژن پدری یک ترک قزاق به نام زکیرخان نیازوف Zakirkhan Niyazov حاوی ژنی هست که ژن پدری اکثر اروپایی ها و آسیایی ها و بومیان آمریکای لاتین است.این ژن پدری در طول 40000 سال در قزاقستان بدون تغییر زندگی کرده است.یعنی جد مستقیم این مرد با همین ژنتیک 40000 سال پیش در همین محدوده فعلی زندگی کرده است و فرزندانش به اقصی نقاط دنیا مهاجرت کرده اند.
Dr.Spencer Wells who wrote a book titled "journey of man" states that he identified the M9 "central asian" marker which first occurred among people of Central Asian(Turkestan) steppes 40000 years ago. He claims that a man named Niyazov( a Kazak Turk) has the M9 but no subsequent markers, therefore he must have descended in an unbroken line from the people who originally occupied Central Asia 40000 years ago. Well states that Niyazov's gene was the father to most Europeans, most Asians and Native Americans
***پروژه ژنوگرافیک در ۱۳ آوریل ۲۰۰۵، از سوی انجمن نشنال جئوگرافیک و آی.بی.ام آغاز شد. بررسی چند ساله آنتروپولوژی ژنتیکی در راه کشیدن نقشه تاریخی کوچ انسانی، هدف آن است. گردآوری و بررسی نمونه‌های دی.ان.ای هزاران نفر از جهانیان راه‌گشای این کار می‌باشد.
https://majorityrights.com/weblog/comments/europeans_asians_and_racial_ambiguity_where_to_draw_the_lines
http://www.slideshare.net/karobi/the-story-of-us-the-journey-of-man-by-karobi-moitra
http://www.travelbook.tv/video/niyazov-s-40-000-year-old-y-chromosome/sij4Z6vrYBs
http://www.naijaguyzbase.com/videos/download/Mm8BtVc31TM/Ancestors-of-Europeans-many-Indians-Native-Americans-are-Proto-Turks/
http://www.abroadintheyard.com/modern-faces-ancient-migration/
http://earningfun.com/watch/bjk9GoQ8EvI/genetic-history-of-p-m45-pre-proto-turkic-ancestors-of-europeans.html
فایلهای تصویری:
www.youtube.com/watch?v=bjk9GoQ8EvI
www.youtube.com/watch?v=D4c4UanvZdw
www.youtube.com/watch?v=Mm8BtVc31TM
هرکی تونست فایلهارو تو کلوب و آپارات بارگذاری کنه تا مردم مشاهده کنند.ممنون.

گزارش کمیته اجتماعی ستاد احیا از روند نجات دریاچه ارومیه حال دریاچه همچنان خیلی بد است//توفان ها یا ریزگردهای نمکی به تهران، کرج، خرم آباد، ایلام و اراک می رسد.

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

گزارش کمیته اجتماعی ستاد احیا از روند نجات دریاچه ارومیه حال دریاچه همچنان خیلی بد است//توفان ها یا ریزگردهای نمکی به تهران، کرج، خرم آباد، ایلام و اراک می رسد.

عتماد| خشک شدن دریاچه‌ای در وسعت ارومیه، ‌در یکی، دو دهه گذشته، به عنوان یکی از چندین حوضه آبی که در حال نابودی است، می‌تواند نمادی باشد از اوضاع روبه قهقرای محیط زیست کشور. از مقوله خشکسالی که به طور عام سراسر کشور را با توجه به تغییرات اقلیمی فراگرفته تا جزییاتی که همه با مداخلات انسانی ایجاد شده. از فرونشست دشت‌ها و مصرف سفره‌های آب زیرزمینی به واسطه حفر چاه‌های غیرمجاز و مجاز، ‌احداث بی‌رویه سدها تا ‌اختصاص غیرمنطقی بخش عمده آب قابل استحصال به کشاورزی، ‌همه مسائلی‌ هستند که می‌توان هرکدام را به چشم معضلی اساسی دید، ‌مصرف غیرمنطقی که می‌توان با عدد ٨٩درصد، ‌بزرگی و دور از ذهن بودن آن را به تصویر کشید. در واقع با توجه به حجم کل برداشت آب توسط بخش‌های مختلف در سطح حوضه که ٤٨٢٥ میلیون مترمکعب، معادل ٧٠درصد منابع آب تجدیدپذیر حوضه است، بخش کشاورزی با مصرف ٨٩ درصد از منابع آبی حوضه همانند سایر حوضه‌های آبریز کشور، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب در سطح حوضه است.

دریاچه کفن پوش آذربایجان؛ کوچاندن آرتمیا از اورمیه...

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

دریاچه کفن پوش آذربایجان؛ کوچاندن آرتمیا از اورمیه به رفسنجان

دریاچه اورمیه که تنها محل زیست آرتیما بود با خشک شدنش این گونه از موجودات در حال انقراض است که خبر ایجاد مرکز پرورش و کوچاندن اجباری این موجودات ارزشمند در استان کرمان در رسانه های منتشر شد.
نخستین دهکده پرورش آرتمیا در خاورمیانه همزمان با آخرین روز هفته دولت با حضور استاندار کرمان در منطقه نوق شهرستان رفسنجان افتتاح شد.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت. احداث دهکده پرورش آرتمیا کار ملی است و باید در کل کشور این طرح توسعه پیدا کند.
حسین عبدالحی افزود: مرکز پرورش آرتمیا در دریاچه اورمیه به دلیل خشک شدن دریاچه از بین رفته است اما دهکده پرورش آرتمیا رفسنجان اتفاق خوب و نویدی برای صنعت آبزی پروری می باشد.این در حالی است که دریاچه ارومیه زیستگاه واقعی این آبزیان آخرین نفسهایش را می کشد

در مصاحبه با همسر شهید باکری: دولت‌مردان با عدم رعایت حقوق اقوام، زمینه اختلاف را فراهم می‌کنند

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

به گزارش دورنانیوز، عملکرد دولت حسن روحانی نسبت به برآورده کردن وعده‌های انتخاباتی ایشان در مسائل قومی از جمله تقلیل ایجاد فرهنگستان زبان و ادب ترکی از یک طرف و ایجاد کرسی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج، اختصاص بخشی از کتب زبان فارسی به زبان کردی و تدریس آن در سال‌های آینده و چند مورد دیگر باعث ایجاد سوالات بسیار در اذهان آذربایجانیان گردیده و حتی موضوع تبعیض دولت حسن روحانی نسبت به اقوام مطرح گشته است.

بدین منظور نشریه دعوت چاپ اورمیه مصاحبه‌ای با خانم فاطمه امیرانی همسر شهید حمید باکری از سرداران رشید آذربایجانی انجام داده‌ است، که ایشان با شنیدن این موضوع که زبان و ادبیات ترکی در مدارس تدریس نمی‌شود، متعجب گردید، در ادامه، متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید.

نظر شما در رابطه با اقوام ایرانی و نقش آن‌ها در حفظ استقلال و یکپارچگی کشور چیست؟

بنده معتقد هستم که همه اقوام ایرانی (آذری، فارس، کرد، لر، عرب، بلوچ و…) همواره در راه صیانت از استقلال، امنیت و یکپارچگی میهن اسلامی جانفشانی‌های فراوانی انجام داده‌اند. ایران و ایرانی همواره به غیرت، شجاعت و مردانگی آذریها افتخار نموده و کیست که نداند آذربایجان در راه دفاع از ایران چه فداکاری‌هایی که انجام نداده است. اقوام ایرانی فارغ از تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در هر زمانی اتحاد، همدلی و همزبانی خود را حفظ نموده‌اند و تنها اقدامات نسجیده صورت گرفته از سوی برخی عوامل داخلی و توطئه دشمنان خارجی است که می‌تواند این اتحاد را تهدید کند.

زبان ترکی واژه‌سازترین زبان دنیاست//دکتر لودویک زامنهوف نیز «اسپرانتو» را بر مبنای قواعد التصاقی زبان ترکی ساخت.

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
مصاحبه: محمد مرادی

محمد مرادی: استاد از اینکه وقت پر بهایتان را در اختیار ما قرار داده اید بسیار سپاسگزاریم. اولین سؤال را بهتر است این گونه مطرح کنیم: زبان مردم آذربایجان چه نام دارد؟ قدمت این زبان در ایران به خصوص در ایران و آذربایجان مربوط به کدام اعصار است؟

دکتر صدیق: می‌دانید که در سرزمین آذربایجان در طول اعصار و قرون در کنار زبان فراگیر و بومی ترکی،‌ نیم زبان‌ها و گویش‌های چندی نیز در گوشه ‌و کنار به کار گرفته می‌شد. نظیر طالشی، تاتی، اوستینی،‌ هرزنی، عبری،‌ عربی، ارمنی، کرینگانی و ... که فقط در میان اقلّیت‌ها و گروه‌های قومی خاصی در روستاها و کوه‌پایه‌ها رایج بود. اما فارسی هیچ‌گاه در آذربایجان رواج نداشت. حتی یک روستای فارسی زبان هم در این سرزمین وجود نداشت. اکنون نیز وجود ندارد. همین گونه است زبان موهوم آذری از ریشه‌ی فارسی که محصول ذهن معلول کسروی است وجود خارجی نداشته است و تا کنون بر روی کره‌ی زمین چینین زبانی و قومی که به آن تکلم کنند متولد نشده است. زبان ترکی آذربایجان شاید نخسین زبانی باشد که در غرب دریای خزر از سوی عشیره‌ی «آذ» یا «آس» اختراع شد و فراگیر گشت. پیشینه‌ی ادبیات مکتوب این زبان به بیش از 7 هزار سال پیش می‌رسد که از سوی دیرین نگاران و ترکی پژوهان جهان مورد مداقه قرار گرفته است. زبان ترکی یک زبان التصاقی است که ضمن دارا بودن قوانین ذاتی خودویژه، همه‌ی خصوصیات زبان‌های تک هجایی و ترکیبی را نیز صاحب است. دارا بودن این ویژگی‌ها سبب شده است که زبان ترکی به فراگیرترین السنه‌ی جهان تبدیل شود. گستردگی استحصال لغات و وسعت مخزن واژگان در این زبان حیرت انگیز است و هم از این روی، ‌از سوی یونسکو با عنوان سومین زبان غنی و گسترش یافته‌ی جهان برگزیده شده است.

تبریزده آنا دیلی سینیفی مجوز آلیب ، رسمی اولاراق...

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی



تبریزده آنا دیلی سینیفی مجوز آلیب ، رسمی اولاراق ایشه دوشوب تبریزده یاشایان وطن داشلار اونلار کی یاخین دیرلار بو سینیفلارا قاتیلین .
آد یازما پولسوز دور
سینیف یکشنبه لر 3:30 الی 5:30
تبریز باغشمال چهاراهی - ساعات قاباغینا ساری گئدنده ساغ الده نبش ده ساختمان میراث فرهنگی - بنیاد پژوهشی شهریار
تیلفون نمره لری :041-35531932
041-35548638
استادلار : خانم دوهتور حوری عاقل نهند-خانم دوهتور سکینه رسمی

حتما گئدین هامی بیلسین بیز تورک دیلین ایسته ییریک

تورکجه مثبت سؤزلر

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
                                       
*********************************************
- چالیش دونیادا ایسته دیگین ده ییشیک لیق اول!*********************************************
-نفس چکیرسن سه، یئنی دن باشلاماغا گئج دئییل!
*********************************************
-هر شئی وقتینده گلجک! دؤزوملو اولون
*********************************************
-یاشاییش چتین گلیرسه، گولمه یی اونودوبسوز!
*********************************************
-یاشاییش دان بونو اؤیره نین: بودا کئچه جک...
*********************************************
-هرزامان قوخماق یاخجی دئییل! یولا توشسک؛ قورخوموز تؤکولر!
*********************************************
-یاشاییش قیسسادیر! دیش لریز واردیسا! گولون...
*********************************************
-دورمایین! هر یئرده یاشاییش وارسا؛ اومود وار...
*********************************************
-گول! سنین آغلاماغین دونیانی ده ییشدیرمز
*********************************************
-بؤیوک ایشلری گؤره بیلمه سک ده؛ کیچیک ایشلری بؤیوک اوره گینن گؤرک!
*********************************************
-گولمه یینیزله دونیانی ده ییشدیرین؛ قویمایین دونیا سیزین گولمه یینیزی ده ییشسین
*********************************************
-گؤز یاشلاریزی سیلمک یئرینه، گؤزلریزدن یاش آختیرانلاری سیلین!
*********************************************

ترکی اس ام اس لری

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
  یاغیشی سئومه دیم، چونکی سنین ایزلرینی یویوردو
یئلی سئومه دیم، سنین قوخونو الیمدن آلیب آپاریر دئیه،
ساباحی سئومه دیم سنین انتظارین باشلاییر دئیه،
تک گئجه نی سئودیم سنی یوخولاریما گتیریر دئیه ....
*****************************************************

بیر چیچکیم واریدی آدینی آشک قویدوم، قوپاردیلار

بیر چیچکیم واریدی آدینی سئوگی قویدوم، سولدوردولار ،

انیدی ده بیر چیچکیم وار آدینی حسرت قویموشام،

 نه قوپاران وار نه ده سولدوران !

*****************************************************

سنسیزلیک 8 حرفلی بو سؤز منه بیلیرسنمی نه لر اؤیرتدی ؟

گولوشومو ایتیرمه یی،

گؤز یاشیمی گتیرمه یی،

دانیشیب دینمه مه یی،

سئوینج نه دیر بیلمه مه یی،

یالنیز سنه آغلاماقی، سنی اولدوغون کیمی گؤره بیلمه مه یی،

سنی سئویرم دئیه بیلمه مه یی،

سنی سئویرم سؤزونو ائشیتمه مه یی...

****************************************************


گؤزونون گیله سینده گیزلت منی


قوی هئچ کیم گؤرمه سین یوم گؤزلرینی

منی هئچ بوراخما بیر نفس کیمی

سوزولوب قلبینده یاناجاقام من


ابدی اوارا قالاجاقام من ...


***************************************************


ساعات 00:00؛ بویون، سنی دونن دن چوخ سئوه جه یم!
شیرین یات سئوگیلیم
*********************************************
بوتون اوشاقلارین آرزولادیغی اولدوزلار؛ بو گئجه سنین یوخوندا اولسون کئشکه
شیرین یات سئوگیلیم!
*********************************************
سنین یوخوندا اولماق منیم ان بؤیوک آرزوم اولوب هر گئجه
منیم فیکریمله یات
بلکه بیر گئجه؛ یوخوندا قوناق اولدوم سنه
گئجه ن اولدوزلو سئوگیلیم
*********************************************
بو گئجه یاتارکن
غملری اونود
کدرلری بئینین دن سیل
گؤزل دوشون
راحات یات
بیر معصوم اوشاق کیمی، فیکیرسیز
گئجه ن اولدوز کیمین پارلاق سئوگیلیم
*********************************************
گئجه سن یاتاندا منیم دونیام قارالیر
چون منیم تک گونشیم سن سن؛ گؤیده اولان یوخ!
گونشیم! شیرین یات
*********************************************
قایناق: قـه فـه
یاپیشقانلار: اس ام اس ترکی شب بخیر ترکی. اس ترکی شب بخیر. اس آذری شب بخیر. اس تورکی شب بخیر. پیامک آذری شب بخیر. اس آزری شب بخیر


سئوگی یه سئوگی قاتماق اوچون یولا چیخانلارا گون آیدین!
**********************************************
دونیایا ایشیق وئرن,رنگلندیرن گونشه گون آیدین
او گونش، سن سن سئوگیلیم!
**********************************************
سنین گؤزلرین گونشیم اولسا
او گونون گونش دوغماسی، دونیانین ان گؤزل گونش دوغوشو دور...
گون آیدین گؤزلیم
**********************************************
سحر یانی گولمک
گولمک یانی سن
سن یانی سئوگیمیزه جان باغیشلایان
گون آیدین سئوگیلیم
**********************************************
گؤیلرده تک اولدوزوم
یئرده کی تک سئوگیم
بو گونون ایلک گون آیدیینین مندن آل!
گون آیدین شکریم...
**********************************************
هر گون! سنین کیپریک لرینله
سئوگیمیزین یئنی صفحه سین ورقله ییریک
هر صفحه نین ایلک یازیسی:
"سئویرم سنی گؤزلیم" دیر
گون آیدین گؤزلیم
**********************************************
قایناق: قـه فـه
یاپیشقانلار: اس ام اس ترکی صبح بخیر ترکی، اس ترکی صبح بخیر ترکی،پیامک ترکی صبح بخیر ترکی، اس صبح بخیر آذری،گون آیدین



  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ]

  • دریافت کد فیدخوان