charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
نظرات دانشمندان و سیاست مداران درباره ترك ها

نظرات دانشمندان و سیاست مداران درباره ترك ها

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

قافقازلاردان آشاجیغیز
توركو یه شان قاتاجیغیز
توركون شانلی بایراقینی
تورك ائللرده آساجیغیز
توران یئرده آساجیغیز

تاریخ در مورد ترك ها چیز زیادی نمی داند. این حقیقتی است كه خیلی از متفكران بدان اذعان دارند. ترك ها جزء معدود ملل تاریخ ساز بوده و امپراطوری های متعددی را نابود و در مقابل خود امپراطوری های بزرگی را پایه گذاشته اند. مهاجرت ها و لشكركشی های آنها به حدی وسیع بوده است كه تغییرات زبانی، ژنتیكی و فرهنگی گسترده ای را در قسمت اعظم دنیا(آسیا و اروپا كه در واقع كلیت تمدنهای تاریخ گذشته را در بر می گرفته اند) ایجاد نموده است. با این وجود تاریخ به اندازه وزن و اثرگذاری ترك ها، به این ملت نپرداخته و در واقع سكوت اختیار نموده است. با این حال بعضی از بزرگان علم و سیاست نظرات جالبی در خصوص ترك ها ابراز نموده اند كه جایگاه واقعی این ملت را نشان می دهد. بعضی از این نظرات در ذیل ارائه شده است. لازم به ذكر است كه به نظر حقیر این اشارات دلیل بر برتری ترك ها بر دیگر ملت ها نبوده و فقط نشان می دهد كه ترك ها نیز همانند سایر ملت ها نقاط قوت بسیاری دارند. و اساسا هیچ ملت و قومی از ملت و قوم دیگر برتر نیست.


1- Albert Sorel (مورخ فرانسوی)

در دنیا دو مجهول وجود دارد. یكی قطب ها و دیگری ترك ها.

2- Lord Byron (شاعر انگلیسی)

دست ترك به همان نسبت كه با قساوت شمشیر را به كار می برد، به همان نسبت هم استادانه زخمها را التیام می بخشد.

۳- Comenius (فیلسوف چك)

ترك ها ملت قهرمانی هستند كه هیچ وقت به دوستان خود زیانی نمی رسانند. ترك دستی كه فشرده است را ول نكرده، قول خود را فراموش نكرده و در روزهای سخت دوستان خویش را تنها نمی گذارد. دست دوستی دادن به چنین ملتی باعث می شود تا از پس هر سختی در دنیا برآیید.

4- Edmondo De AMICIS (شاعر و رمان نویس ایتالیایی)

صفات انسانی ترك ها غیر قابل انكار می باشد. از جمله این صفات قدردانی ترك ها در برابر حتی یك كار عادی و پیش پا افتاده است. مهمان نوازی، حیوان دوستی و احترام به درگذشتگان از دیگر صفات مثبت ترك ها می باشد.

5- Gelland (فیلسوف فرانسوی)

یادگیری زبان تركی برای من سعادتی محسوب می گردد. چرا كه برای ارتباط واقعی با یك ترك بایستی به زبان تركی مسلط باشی. مترجم همانند پرده ای است كه نور را می پوشاند.

6- HAMMER (مورخ آلمانی)

تاریخ از ترك ها چیزهای زیادی یاد گرفته است. آثار زیادی از ترك ها به جای مانده است كه هر كدام زینت مدنیت انسانی محسوب می گردند.

7- Charnayev (فرمانده روس)

ترك ها علاوه بر جسارت بیكران خود صاحب نبوغ اراده شكنی می باشند. ترك ها با این نبوغ فتوحات خود را انجام داده، مدنیت ها تشكیل داده و به تاریخ بشریت خدمت نموده اند. در اصل بدون چنین نبوغی حكمرانی بر نصف اروپا برای قرن ها امكانپذیر نبود.

8- Helmuth Karl Bernhard von Moltke (ژنرال پروس- آلمان)

ترك ها نمونه بارز یك ملت جنگجو می باشند. ترك ها چنان با سلاح آشنا هستند كه یك كشاورز با داس و یك كاتب با قلم. ترك ها چنان می نشینند كه انگار بر روی اسب هستند و چنان قدم بر می دارند كه انگار در حال شناسایی دشمن هستند.

9- Mulman (فرمانده آلمانی)

هیچ سربازی مثل سرباز ترك با خنده از مرگ استقبال نمی كند. كافیست فرماندهی لایق داشته باشند تا دنیا را تسخیر كنند.

10- Kayzerling (فیلسوف آلمانی)

ترك ها بی تردید اربابان واقعی تاریخ اروپا و اسیا بوده اند.

11- Donaldson

ترك ها 2000 سال است كه سرباز حرفه ای می باشند. شغل واقعی ترك ها سربازی می باشد. شغل اصلی تمامی ترك ها سربازی می باشد. از هر ارتشی در دنیا بپرسد جواب خواهند داد كه مقاومت در برابر ترك ها به هیچ عنوان كار ساده ای نیست.

12- Mary Wortley Montagu (نویسنده و همسر سفیر بریتانیا در دربار عثمانی)

بهترین ارایش زنان ترك، ترك بودنشان می باشد. زنان ترك با جواهرات زیبا نشده بلكه جواهرات را زیباتر نشان می دهند چرا كه هر زن ترك خود یك جواهر بسیار زیبا می باشد.

13- M. Montecuccoli (فرمانده اطریشی)

ترك ها شجاعانه مردن را به خوبی یاد گرفته اند و من نیز آنقدر تجربه دارم كه بدانم كه چنین ملتی تسلیم را هرگز بر نمی تابد. من می توانم لشكرهای بیشماری را تشكیل داده و به جبهه ها ببرم ولی در برابر ترك ها ناتوان می مانم. ترك ها با تاسی و افتخار به نیاكان خود شكست ناپذیر می گردند. برای شكست دادن ترك ها بایستی ابتدا تاریخ آنها را شكست دهیم.

14- Napoleon Bonaparte (بزرگترین فرمانده نظامی تاریخ)

عظمت انسان ها از دو عامل نشات می گیرد: جسارت مردان و نجابت زنان. در كنار این دو عامل عنصر دیگری است كه انسان را به عظمت واقعی می رساند و آن عشق به وطن و عدم تردید در فدا نمودن جان در راه وطن می باشد. ترك ها دارای تمامی این عناصر بوده و به همین دلیل است كه شما می توانید یك ترك را بكشید ولی هرگز نمی توانید وی را شكست دهید.

15- Pierre Loti (نویسنده فرانسوی)

یك ترك هیچ نوع رفتار تصنعی نداشته و اصالت ذاتی دارد. این هدیه ای است ذاتی كه طبیعت به ترك ها داده است.

16- Tasso (شاعر ایتالیایی)

از تركان می گویم. از آنها كه هنگام هجوم به دشمن به گردباد می مانند و به دریا و رعد. از آنان كه در برابر دوست و دربرابر دشمن بی سلاح به نسیم می مانند و بركه ای زلال. تبدیل این بركه به دریا و نسیم به گردباد، نیست كار انسان عاقل.

17- THIERS (روزنامه نگار، مورخ و سیاستمدار فرانسوی)

حتی اگر دولت تركی در تاریخ وجود نداشت باید ایجاد می گردید.

18- William Martin (نویسنده انگلیسی)

بی تردید ترك ها بهترین ملت ها برای دوستی می باشند. اگر می خواهید طعم واقعی مهمان نوازی را حس كنید به روستاهای اصیل ترك كه هنوز تحت تاثیر بیگانگان قرار نگرفتند بروید.

19- Decamps (نقاش فرانسوی)

با قلم می توان چهره زیبای ترك، اندام قدرتمند او، لباس پرزرق و برقش، رفتار ظریف او، خنده پر وقارش و نیز غرش همچون شیر وی را ترسیم نمود.ولی ترسیم اصالت یك ترك غیر ممكن می باشد. این اصالت مانند نور ماه قابل دیدن است ولی قابل ترسیم نیست.

20- Max Muller (زبانشناس المانی)

با دقت در زبان تركی می توان فهمید كه این محصول نبوغ بشر، معجزه ای بس بزرگ می باشد.



  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان