charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
چرا نشان تركها گرگ (بز قورد) شد؟

چرا نشان تركها گرگ (بز قورد) شد؟

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

چرا نشان تركها گرگ (بز قورد) شد؟

در طول تاریخ تمامی ملتها برای خود نشان ، علامت و سمبلی را انتخاب كرده و  خود را بطوری به آن سمبل ونشان وصل كرده و یا از آن سمبل و نشان نیرو و  قدرت روحی گرفته اند و در جنگها و اداره مملكت و رفتارهای اجتماعی از نشان  خود الگو و تاثیر پذیرفته اند . 

برای مثال : 
نشان آمریكائیها پرنده شاهین است . 
نشان فرانسوی ها خروس است . 
نشان كانادایی ها خرس است . 
نشان انگلیس ها شیر است

نشان تركها گرگ(بز قورد) استنشان تركها گرگ(بز قورد) است

در جهان كنونی هفت (7) كشور مستقل ترك وسیزده (13) جمهوری خود مختار ترك و  مجموعا پنجاه وشش (56) سرزمین ترك وجود دارد كه حدود 560 میلیون نفرازجمعیت جهان را شامل می شوند. و دارای پرچم های مختلفی می باشند ولی در یك اصل  تمامی ملل ترك جهان مشترك هستند و آن داشتن سمبل مشترك گرگ ( بز قورد) است . كه در اجتماعات با تا كردن دو انگشت وسط آنرا نشان می دهند . 
فلسفه اینكه چرا بز قورد نشان وعلامت ملل ترك جهان شده است ؟ روایات مختلفی دارد كه ما به یك نمونه از آن اشاره می كنیم : در داستانها آمده است كه اولین ثلاله ملل ترك دنیا شخصی بنام اغوز خان بوده  است كه در شیر خوارگی ، پدر و مادرش را از دست داده و تك و تنها در دره ای  می ماند كه در این هنگام گرگی از جنس بظ قورد طفل شیرخواره را پیدا كرده و از او نگهداری میكند و با دادن شیر خود ، طفل را از مرگ نجات می دهد . كه  با زنده ماندن اغوز خان نسل تركها از نابودی نجات پیدا می كند و با ایجاد  زاد و ولد قبیله تركها بوجود می آید و اغوز خان اولین ثلاله و جد ( آ تای) تركها بحساب می آید كه با شیر گرگ بزرگ شده است . و اگر بز قورد نبود ،  اغوز خان زنده نمی ماند وبدیهی است كه نسل ملت ترك نیز از میان می رفت . لذا بدین سبب بز قورد نشان ملل ترك جهان می شود . علاوه بر این بز قورد  خصوصیتهای منحصربه فردی دارد و با سایر گرگها و حیوانات فرق دارد كه چند  مورد ذكر می شود..

 

1-بز قورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی كند و معمولا تنها زندگی می كند 

2-بز قورد فقط با یكی از همنوعان خود ازدواج كرده و جفت گیری می كند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشكیل می دهد 

3-بز قورد ، هرگز در جای محصور زندگی نكرده و اسارت را تحمل نمی كند وهرشئ ای  یا جانداری كه مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می كند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود كشی می كند و یا با گرسنه ماندن می  میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود رانجا ت می دهد، كه این خصیصه،  ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می كند.

4-بز قورد در برابر تجاوز به لانه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می كند 

5-در واقع بز قورد حیوانی است با جثه كوچكتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و  مهربان و در عین حال زیرك و درنده و اسارت ناپذیر ، كه با گرگهای معمولی  خیلی فرق دارد .

6-بز قورد تنها حیوانیست كه خیانت نمیكند و نمیتوان رامش كرد.


  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان