charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
کتیبه اژدهابولاغی (کتیبه عین اروم )قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران + عکس

کتیبه اژدهابولاغی (کتیبه عین اروم )قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران + عکس

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

کتیبه اژدهابولاغی (کتیبه عین اروم )قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران + عکس

کتیبه عین اروم پیش از انقلاب اسلامی توسط  پروفسور دکتر ولفرام کلایس باستان شناس شهیر آلمانی مورد مطالعه قرار گرفت و بر همین اساس آنرا متعلق به دوران پادشاهای منوا(810 - 825  قبل از میلاد مسیح ) از پادشاهان اورارتو، یعنی چیزی حدود 2900 سال قبل میدانند .

شاید برای خیلی ها جای سوال باشد که بدانند قدیمی ترین سند نوشتاری استان در کجا و یا در چه محلی نگهداری میشود ، در چه موردی نوشته شده ویا به چه موضوعی اشاره میکند .البته شاید خیلی وقتها هم از کنار این سنگ نوشته مهم تاریخی گذشته باشید و زیاد به نظرتان جالب نیامده باشد و یا در مورد آن کنجکاوی نکرده باشید .


چشمه موسوم به اژدها بلاغی ( عین الروم) در کنارجاده ارومیه به اشنویه

کتیبه عین اروم یا ااژدها بلاغی در محلی به همین نام در بین راه آسفالته ارومیه به اشنویه و در کنار جاده آسفالته قرار گرفته ودارای ارتفاعی حدود 150 سانتی متر میباشد .این کتیبه در بالا به صورت هلالی شکل تراشیده شده که یاد آور شکل کلی کتیبه های دوران اورارتو میباشد . کتیبه عین اروم پیش از انقلاب اسلامی توسط  پروفسور دکتر ولفرام کلایس باستان شناس شهیر آلمانی مورد مطالعه قرار گرفت و بر همین اساس آنرا متعلق به دوران پادشاهای منوا(810 - 825  قبل از میلاد مسیح ) از پادشاهان اورارتو، یعنی چیزی حدود 2900 سال قبل میدانند .

تنها چند حرف ( هجا) از کل کتیبه باقی مانده است

با عنایت به محل قرار گیری این سنگ نوشته در کنار چشمه ای پر آب و از سوی دیگر نزدیکی یک قلعه نظامی متعلق به دوران اورارتو در این محل، مسلما دارای اهمیت فراوانی بوده و ایجاد چنین کتیبه ای به جهت موقعیت مناسب این محدوده به شمار میرود متاسفانه به دلیل وضعیت بد جوی محل و یخ زدگیها و از سوی دیگر دست درازی برخی عوامل سود جو  تنها بقایای چند حرف از خطوط میخی آن به جا مانده است است که متاسفانه همین اندک هم مورد بی مهری متولیان فرهنگی است ، سنگ نوشته اژدها بلاغی قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران میباشد.

بقایای چسب و رزین و یادگار نویسی بر روی کتیبه

آیا جای مناسب دیگری جهت ریختن زباله در این محدوده وجود ندارد ؟ با میراث فرهنگیمان چه میکنیم!؟


منبع : وبلاگ استاد رضا حیدری


  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان