charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
زندگی نامه خوانندگان معروف آذربایجان

زندگی نامه خوانندگان معروف آذربایجان

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
زندگی نامه خوانندگان معروف آذربایجان


زینب خانلاراوا
زینب فرزند یحیی خانلاراوا بتاریخ بیست و هشتم دسامبر سال 1936 در باکو چشم بجهان گشود . زینب خانلاراو در سال 1961 کلاس شوشنسکی مدرسه موسیقی زیناللی باکو را با موفقیت پشت سرگذاشته و تقریبا از همان سال در اپرا و باله میرزا فتحعلی آخوندوف آذربایجان بعنوان سولیست مشغول به فعالیت گشت . او در همین مؤسسه هنری موفق گردید تا در اپراهای “لیلی و مجنون ” و ” اصلی و کرم” نابغه بزرگ موسیقی آذربایجان اؤزگیر حاجی بیگف جای گرفته و نقش های اصلی و لیلی را به بهترین شکلی به اجراء درآورد . در رپرتوار موسیقی زینب خانلاراوا از مقاماتی همانند ” شهناز” ، ” قطار” ، ” بیات شیراز ” ، ” چهارگاه ” و ” دلکش ” گرفته تا تصنیف هائی در دستگاههای ” شور ” ، ” چهارگاه ” ، ترانه های محلی و ترانه هائی از مشرق زمین جای میگیرند . ناگفته نماند که زینب خانلاراوا اولین خواننده زن آذربایجان است که در دستگاه چهارگاه آواز خوانده است .
در هنرنمائی های زینب خانلاراوا که در اجرای ترانه های خود به فاکتور رقص اهمیت فراوانی قائل بود ، براحتی میتواند امتیاز هنری او و شور و شوقی که در تماشاچیان بر میانگیزد را لمس نمود . او خود نیز ترانه های بسیاری را ساخته و تنظیم کرده است . زینب در دوران شوروی سابق در بسیاری از شهرهای این کشور ، چکسلواکی ، اسپانیا ، کانادا ، بلغارستان ، مجارستان ، فرانسه ، ایتالیا ، سوئد ، دانمارک ، ترکیه ، عراق ،افغانستان ، ژاپن و ممالک بسیار دیگری به اجرای کنسرت پرداخته و با اجرای پرشور موسیقی سرزمین عزیزمان آذربایجان در معرفی این فرهنگ غنی به مردمان جهان خدمات شایان تقدیری بعمل آورده است.

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

رشید بهبودوف
رشید بهبودوف در خانواده ای آذربایجانی ساکن تفلیس گرجستان بتاریخ چهاردهم دسامبر سال 1915 چشم بجهان گشود .او از سالهای کودکی به موسیقی علاقه خاصی داشته و در گروه کر دبستان خود ترانه هائی را بصدا در می آورد . در سال 1933 رشید جوان در راه آهن کشورش بکار تکنسینی مشغول شده و بعد از رفتن بخدمت سربازی در گروه موسیقی ارتش فعالیت مینمود . بهبودوف بعد از پشت سر گذاشتن خدمت سربازی در یکی از ارکسترهای موسیقی جاز تفلیس مشغول کار شده و در عین حال نیز در ارکستر دولتی جاز ارمنستان آواز میخواند . رشید بهبودوف در سال 1943 برای عهده دار شدن نقش مهمی در کمدی موزیکال اوزئیر حاجی بیگوف تحت عنوان “آرشین مال آلان” دعوت گردید .این هنرمند که در این بحث کوتاه نمیتوان از کارها ، آثار، مدالها و نشانهای فراوانش در آذربایجان سخن گفت ، در نهم سپتامبر سال 1989 دار فانی را وداع گفت …روحش شاد باد .

(*(*(*(*((*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

شوکت علی اکبراوا
این هنرمند بزرگ آذربایجانی بسال 1922 در باکو چشم بجهان گشود . زندگی شوکت نوجوان با درد و رنج بسیاری آغاز گردیده و بالاخره او موفق گردید تا با کسب موفقیت در مسابقه آوازخوانی بسال 1937 به صحنه ها گام بگذارد . شوکت علی اکبراوا بین سالهای 1938 الی 1945 بعنوان خواننده ارکستر موسیقی و رقص آذربایجان ایفای نقش نمود .این خواننده عالیقدر با صدای ابریشمین خود هر شنونده ای را تحت تأثیر میگذاشت . او از سال 1945 نیز در ارکستر فیلارمونیک ماگامایف آذربایجان فعالیت مینمود . شوکت در سال 1959 بعنوان هنرمند خلق شناخته شد . در میان دستگاههائی که شوکت به آنها علاقه داشته و شنیدنشان از این خواننده حال و هوائی دیگری دارد میتوان به سه گاه ، قطار و شهناز اشاره نمود . شوکت علی اکبراوا در کشورهائی همانند فرانسه ، سوئد ، سری لانکا ، افغانستان ، هندوستان ، الجزایر ، ایران و ترکیه کنسرتهائی به اجراء درآورده است . هنرمند بزرگ آذربایجانی بسال 1993 دار فانی را وداع گفت …

(*(*(*((*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

برلیانت داداش اوا
برلیانت در خانواده ای پر فرزند در باکو چشم بجهان گشود . مادر کمانچه نوازش در نتیجه حادثه رانندگی بسال 1964 دارفانی را وداع گفته و او را در این جهان تنها گذاشت . خواهران بزرگتر برلیانت نیز با موسیقی آشنائی داشته و از این راه امرار معاش مینمایند .برلیانت داداش اوا برای اولین بار بسال 1985 در خلال فستیوال بین المللی جوانان در مسکو پا به صحنه هنر گذاشته و دو سال بعد نیز در مسابقه موسیقی پاپ که در سرتاسر شوروی پیشین برگزار شده بود بمقام نخست دست یافت . او در سال 1990 از انستیتوی فرهنگ و هنر ملی آذربایجان فارغ التحصیل شده و در میان موفق ترین بانوان هنرمند آذربایجانی جایگاه بحقی بخود اختصاص داد . برلیانت داداش اوا که دارای شهرتی بین المللی میباشد در آمریکا ، آلمان ، اتریش ، انگلستان ، سوئد ، کانادا ، روسیه و ترکیه کنسرتهای فراوانی اجراء کرده و مورد پسند طرفدارانش در این ممالک قرار گرفته است . برلیانت در سال 1999 بعضویت مجلس شهرداری باکو انتخاب شد . او همچنین از سال 2001 الی 2006 برنامه ای تحت عنوان ” زیبائی جهان را نجات خواهد داد” را تهیه نموده و به علاقمنداد عرضه میداشت . برلیانت داداش اوا متأهل بوده و دارای یک فرزند است .

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

جاوید تبریزلی
جاوید تبریزلی یکی از هنرمندان ممتاز موسیقی آذربایجان جنوبی بسال 1960 در یکی از خانواده های هنردوست و هنرمند پرور تبریز چشم بجهان گشود . جاوید از اوان کودکی گوش به صدای دلنشین پدرش داده و کم کم موسیقی را در اعماق روحش جای داد . هنوز نوجوانی بیش نبود که در رادیو تبریز فعالیت موسیقی را آغاز کرده و گوش علاقمندان به این هنر متعالی را نوازش میداد . روزهای پرتلاطم در راه بود و جاوید نیز همانند یکی از ماهیان سیاه کوچولو بدنبال یافتن یافتن دریای آرزوهایش ترک دیار نمود . او امروز در ترکیه زندگی کرده و همچنان به معرفی فرهنگ وهنر برجسته سرزمینی که عاشقانه دوستش دارد ، میپردازد…اعتماد به نفس او بر روی صحنه ، شوخ طبعی که به نیکی از خانواده اش به ارث برده و علی الخصوص صدای خوش لحن و دلنشینش جاوید را به یکی از هنرمندان جاوید آذربایجان جنوبی بدل کرده است .
این هنرمند بزرگ در کشورهای مختلفی همانند آلمان ، کانادا ، دانمارک ، سوئد و…کنسرتهای بسیاری داده و خدمات او در نمایش بحق فرهنگ و هنر آذربایجان شایان تقدیر است . جاوید تبریزلی متأهل و صاحبی پسری بنام ” ساوالان ” میباشد .


(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

پولاد بلبل اوغلو
پولاد مرتضی اوغلو ممدوف فرزند هنرمند بزرگ و فراموش نشدنی آذربایجان ” بلبل ” بتاریخ چهارم فوریه سال 1945 در باکو چشم بجهان گشود . پولاد که در فضائی پر از هنر و هنرمندان تربیت یافته و بزرگ شده بود وارد کنسرواتوار باکو گردیده و بسال 1968 کلاس قره قرایف را با موفقیت به پایان برد . پولاد بعنوان آهنگسازی موفق و خواننده ساخته های خود شهرت دارد . این هنرمند بزرگ که در شهرهای مختلف آذربایجان هنرنمائی کرده و کنسرتهائی داده است ، در سال 1973 به عنوان خدمتگزار هنری آذربایجان نائل گشته و در سال 1982 نیز به عنوان هنرمند خلق آذربایجان دست یافت . پولاد بلبل اوغلو هم اکنون به عنوان وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان انجام وظیفه مینماید . او در سال 1998 آلبومی بنام ” گل ای سحر ” را تهیه و روانه بازار نمود .


(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

استاد عاشیق حسن اسکندری
سال1326 شمسی، عاشیق حسن در روستای “اوزوم‌کاللا” از توابع محال اوزومدیل شهرستان ورزقان به دنیا آمده؛ تا 9 سالگی در روستای خودشان زندگی و در روستای همجوار اوشتبین نیز تا کلاس سوم ابتدائی تحصیل می کند.
سال1335 شمسی خانواده‌شان به شهر تبریز نقل‌مکان می‌کند. عاشیق حسن در کارگاه فرشبافی مشغول به کار می شود؛ او در عین بافنده‌ی ماهر بودن، بخاطر صدائی دلچسب و شیرینش زبانزد مردم می‌شود.
سال1343 شمسی برای جستجوی کار به تهران سفر کرده و در نانوائی مشغول به کار می‌شود. بخاطر داشتن صدای خوش با تشویق و یاری دوستانش در آموزشگاه موسیقی « ایران پویا » به آموختن ردیف‌های موسیقی ایرانی همت می‌گمارد.
او در سال1347 شمسی ازدواج می‌کند. در سال1348 به تبریز بازگشته و هنر عاسیقی را پیشه خود می‌سازد و بعنوان «قاوالچی» عاشیق مشهور آذربایجان عاشیق عیسی در مجالس عروسی و جشن و سرور شرکت کرده و ترانه‌های آذربایجانی و فارسی را اجرا می‌کند . در همان سالها به یادگیری نواختن «ساز» نیز می‌پردازد و با راهنمائی عاشیق عباس عبادی ساز به دست گرفته و در کسوت عاشیقی در عروسی‌ها شرکت می‌کند. از این رهگذر روز به روز آوازه‌اش به همه جا می‌پیچد.
در دهه پنجاه با دانشجویان مبارز تبریز آشنا شده که این آشنائی به دوستی و همکاری با آنها می‌انجامد . عاشیق حسن نیز به همراه آنها مشعل مبارزه علیه رژیم شاه و عمالش را فروزان نگاه می‌دارد.
تقریباً از سال 1355 کنسرت‌های عاشیق حسن در دانشگاههای ایران پا می‌گیرد و تاکنون هم ادامه دارد. او در اکثر شهرها و دانشگاههای کشورمان کنسرت برگزار می‌کند.
از دهه 60 سفرهای هنری عاشیق حسن به خارج از کشور شروع می‌شود. او در فستیوالهای جهانی موسیقی شرکت کرده و در بیشتر آنها جوایزی نیز دریافت می‌دارد. در بعضی از این فستیوالها در کسوت داور نیز ظاهر می‌شود . عاشیق حسن در اکثر نقاط جهان و در شهرهای مهم دنیا چون برلین، لندن، رم، پاریس، واشنگتن، توکیو، پکن، آمستردام، مسکو، آنکارا، باکو و … کنسرت‌های باشکوهی برگزار کرده است و هنوز هم این سفرهای هنری ادامه دارد.
از نیمه دوم دهه 60 عاشیق حسن گام‌های بلندی برای اتحاد و همیاری عاشیق‌های آذربایجان برداشته است. عاشیق های آذربایجان با تدبیر و مدیریت او در مجامع هنری کشور خوش درخشیده و در انجمن صنفی ایفاگران موسیقی آذربایجان شرقی متحد شده و ستون اصلی این انجمن را تشکیل دادند که خود موجب شکوفائی هنر عاشیقی و ترویج آن در میان مردم گشته است.
عاشیق حسن از عاشیق‌های آفرینشگر است. او علاوه بر اجرای موسیقی عاشیقی، دیوانی ترتیب داده که حاوی قوشماها، گرایلی ها و تجنیس‌ها و … است. عاشیق حسن در آفریدن « هاوا “های عاشیقی نیز چیره دست است. از جمله این «هاواجات» : «ساز لایلاسی» ، «میصری‌گولو» ، «آذری» ، «مجنون دردی» ، «آغاخان گرایلی‌سی» ، «کرم گلدی» و… را می‌توان نام برد.
استاد عاشیق حسن در داستانسرائی هم دستی دارد. از این نوع ادبیات عاشیقی او می‌توان از آثاری همچون: «آیلار و ائلدار داستانی» و «عاشیق قشم گوروشو» نام برد. او همچنین خاطرات خود را در قالب نظم و نثر و به شیوه داستانهای فولکلوریک آذربایجانی نوشته که توسط انجمن ادبی- مدنی ساهر به مناسبت شصتمین سال تولدش منتشر شده است.
از عاشیق حسن کاست‌های فراوانی ضبط و پخش شده است . از کاست های مشهور او می‌توان از کوراوغلی داستانی، لیلی و مجنون داستانی، حیدربابا، دئییشمه ، عاشیق ماهنیلاری، عاشیق قشمین خاطره‌سینه، قاچاق کرم، شئیور و … نام برد .
سال 1385 عاشیق حسن بیماری سخت و مردافکنی را از سرگذراند که با تلاش پزشکان و یاری هواخواهانش و اراده‌ی قوی سلامتی خویش را باز یافت و هم اکنون برای جشن تولد 60 سالگی خود آماده می‌شود.
و اینک در یازدهم مرداد ماه سال 1386 شاهد جشن باشکوهی هستیم که به مناسبت بزرگداشت این خنیاگر مردمی، از سوی مجامع ادبی، هنری، فرهنگی، شخصیت های هنرپرور و دوستانش در فرهنگسرای بهمن ترتیب یافته است.

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*((*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

هابیل علی اف
هابیل علی اف هنرمند و استاد کمانچه نواز آذربایجانی بتاریخ بیشت و هشتم مه سال 1927 در آغداش چشم بجهان گشود . بعد از اینکه مسئولین مدرسه ابتدائی به استعداد فوق العاده هابیل پی بردند او را با کمانچه آشنا کردند تا برای اولین بار در سال 1938 پا بر صحنه گذاشته و هنرنمائی کند . هابیل بعد از اتمام کلاس هفتم وارد مدرسه پداگوژی گردیده و در عین حال نیز در تئاتر دولتی درام وزیروف آغداش مشغول بکار شد . اوبسال 1952 در رشته کمانچه نوازی مدرسه موسیقی زینالی اشتراک ورزیده و بعدها به عضویت ارکستر فیلارمونی مگامایف آذربایجان درآمد . هابیل علی اف که به یاد نزدیکان از دست رفته اش در خلال جنگ جهانی دوم و با چشمانی بسته کمانچه مینوازد تا کنون کنسرتهای بسیاری در کشورهائی همانند آلمان ، ایران ، فرانسه ، پاکستان ، سوئیس ، انگلستان ، هندوستان ، هلند ، موزامبیک ، سوریه ، ژاپن ، ممالک مختلف ترک آسیای میانه برگزار نموده است . او علاوه بر داشتن عناوین و نشانهای مختلف بعنوان هنرمند خلق نیز نائل گشته است .

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

الهامه قلی اوا
الهامه قلی اوا بتاریخ هفدهم اوت سال 1943 در باکو چشم بجهان گشود . او در رشته فیلولوژی دانشگاه دولتی باکو مشغول بتحصیل گشته و از این دانشگاه با درجه ای عالی فارغ التحصیل گشت . الهامه که صدائی بسیار لطیف و زیبا دارد در سال 1956 در مؤسسه دولتی رادیو و تلویزیون دولتی آذربایجان کار خوانندگی را آغاز نموده و دیری نپائید که در تئاتر نمایشی رشید بهبودوف مقام اولین سولیست را بخود اختصاص داد . او در سال 1998 بدرجه عالی هنرمند خلق شناخته شده و بارها مدال و نشانهای مختلفی دریافت کرده است . الهامه قلی اوا هم اکنون در کالج هنری باکو بتدریس موسیقی مشغول بوده و هنرآموزان بسیاری را برای نسلهای آینده تربیت مینماید . او همچنین در نهادهای اجتماعی بسیاری شرکت جسته و عضو کمیته جهانی زنان میباشد .

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(**(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

عاکف اسلامزاده
این هنرمند بزرگ آذربایجان بسال 1948 در باکو چشم بجهان گشود . او بسال 1979 از دانشگاه علوم اقتصادی باکو در رشته محاسبات فارغ التحصیل گردیده ولی بعنوان خوانند گروه کر وارد صحنه موزیکال رشید بهبودوف شد . عاکف اسلامزاده در سال 1976 بعنوان خواننده در ارکستر سمفونیک توفیق احمدوف باکو فعالیت خود را ادامه داد . او رئیس خانواده خوبی بوده و دارای یک فرزند پسر است .

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*((*

فلورا کریم اوا
هنرمند بزرگ موسیقی پاپ آذربایجان بتاریخ بیست و سوم سپتامبر سال 1941 در باکو چشم بجهان گشود . فلورا در سالهای 1965 الی 1971 به تحصیل علوم پزشکی پرداخته و در سالهای بین 1972 الی 1977 نیز به تحصیل در کنسرواتوار موسیقی مشغول شد . فلورا کریم اوا بعنوان هنرمند خلق در بین هنرمندان آذربایجانی جایگاه بحقی دارد …این هنرمند بزرگ صاحب یک فرزند دختر و یک فرزند پسر میباشد …

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

علی سلیمی
استاد علی سلیمی؛ نوازنده‌ی تار آذربایجانی، فرزند ظهراب، متولد 1301، در باکو از 8 سالگی آموزش موسیقی را نزد نوازنده‌ی معروف باکو، احمد باکیخانف آغاز کرد. سپس آموزش‌ خود را در آموزشگاه‌های مختلف موسیقی باکو ادامه داده و به عضویت ارکستر ملی آذربایجان درآمد. در سال 1938 همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد. سپس در تهران مسئولیت ارکستر آذربایجان رادیو را برعهده گرفت و در همین حال، نزد استاد حسین ناصحی ترانی به فراگیری مبانی آهنگ‌سازی مشغول شد. آقای سلیمی در سال 1332 در فستیوال موسیقی سونیت آذربایجان شرکت کرد و موفق به دریافت مدال طلا شد. او در زمینه‌های مختلف موسیقی آذربایجان به تصنیف آثاری در قالب سرود، ترانه، مارش، فانتزی و تعدادی دوئت (دونوازی) برای تار و آثاری برای ارکستر پرداخته است. روحش شاد باد …

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*

غلامحسین بیگجه خانی
استاد غلامحسین بیگجه خانی در سال 1297 شمسی در محله ی سنجران تبریز چشم به جهان گشو . پدرش حسینقلی خان از استادان صاحب نام و نوازنده ی چیره دست تار بود. بیگجه خانی از شش سالگی نزد پدر به آموختن تار پرداخت و پس از مرگ او ( در سال 1310 شمسی ) نزد رضا قلی زابلی که از شاگردان مشهور پدرش بود، فراگیری تار را ادامه داد. دوران جوانی را با شنیدن صفحات سنگی قدیمی از استادانی چون آقا حسینقلی، درویش خان، نی داوود و علی اکبر شهنازی گذراند و بعدها از محضر دو استاد برجسته ی آواز، میر علی اصغر صادق الوعد و اقبال آذر ، بهره های فراوان برد. در همین ایام بود که با استاد چیره دست دایره، حاج محمود فرنام، آشنا شد و این آشنایی به همکاری صمیمانه ای منجر شد که حدود 50 سال دوام آورد. بیگجه‌خانی از تجربیات ردیفی اقبال آذر نیز آموخت و در کنسرتی در باغ گلستان تبریز با اقبال برنامه اجرا کرد.
بیگجه‌خانی همزمان با تاسیس رادیو تبریز فعالیت خود را در آن آغاز کرد و مدتی سرپرست ارکستر ایرانی رادیو تبریز بود. بعد در رادیو ایران مشغول به کار شد و مدتی نیز به دعوت نورعلی خان برومند در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به تدریس پرداخت. او آثاری نیز در تنظیم و اجرای موسیقی آذربایجانی دارد. آخرین کنسرت او با گروه چاوش در سال ۱۳۶۳ برگزار شد. غلامحسین بیگجه‌خانی در ۲۴ فروردین ۱۳۶۶ در بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز درگذشت.
روحش شاد ، یادش گرامی

(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(*(**

خان شوشنسکی

اسفندیار اصلان آق اوغلو جوانشیروف که با نام خان شوشنسکی شناخته میشود ، بتاریخ بیستم اوت سال 1901 در شوشا چشم بجهان گشود . در مراسم عروسی بسال 1918 وقتی به اصرار آموزگارش اسلام عبدله اف در حضور ابوالحسن خان تصنیف کردی شهناز را خواند ، تقدیر همگان را برانگیخت . در همین مجلس نیز اسلام عبداله اف او را خان شوشنسکی نامید . خان شوشنسکی تا سال 1919 به فراگیری “سه گاه میرزا حسین” ، “مقام راست ” ، ” شوشتر” و ترانه های مردمی پرداخته و اسلوب خاصی برای خود بوجود آورد . خان شوشنسکی برای اولین بار بسال 1923 در خانه مدافعین که امروزه محل فیلارمونی دولتی آذربایجان میباشد بر روی صحنه رفت . او در سالهای بین 1934 الی 1928 در خان کندی و دیگر شهرهای آذربایجان کنسرت داد . خان شوشنسکی بسال 1928 با دعوت جامعه هنری گرجستان به تفلیس رفته و در باشگاه نریمان نریمانوف ایفای هنر نمود . خان شوشنسکی که دیگر شهرتش مرز نمیشناخت بعد از کنسرتهای مختلف در ایروان به باکو بازگشته و در سال 1934 قهرمان المپیاد هنری خلق گردید . او بسال 1944 و با استادان بزرگ موسیقی آذربایجان به آذربایجان جنوبی آمده و در شهرهای مختلف آن کنسرتهائی اجراء نمود . خان شوشنسکی در سال 1959 در تئاتر بلشوی مسکو بر روی صحنه رفته و با صدای بیمانند خود حضار را جادو کرد . او خواننده بزرگ و ابدی موسیقی آذربایجان است …روحش شاد

  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان