charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
زبان ترکی یکی از بهترین زبانها جهت آموزش علم ریاضیات

زبان ترکی یکی از بهترین زبانها جهت آموزش علم ریاضیات

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

زبان ترکی یکی از بهترین زبانها جهت آموزش علم ریاضیات

زبان ترکی یکی از بهترین زبانها جهت آموزش علم ریاضیات
به گزارش تورک سسی از دورنانیوز، بر اساس نتایج آخرین تحقیقات علمی صورت گرفته فراگیری ریاضیات با زبان‌های ترکی، کره‌ای، چینی و ژاپنی در قیاس با زبان انگلیسی به مراتب راحت‌تر می باشد، دانشمندان علت راحتی فراگیری ریاضیات به زبانهای یاد شده را به کلمات و افاده‌های موجود در هر یک از زبان‌های یاد شده پیوند می‌دهند. نتایج تحقیقات مذکور حاکی از شمارش و حساب آسان در کودکانی که به هر یک از زبان‌های ترکی، چینی، ژاپنی و کره‌ای تسلط دارند می‌باشد.


تاثیر تفاوت‌ زبان‌ها در فراگیری ریاضیات به صورت نوشتاری توسط کودکان یکی از مهمترین مباحثی می باشد که پداگوگ‌ها و روانشناسان در پی یافتن پاسخی علمی برای آن‌اند. آخرین تحقیقات مرتبط با موضوع یاد شده حاکی از تاثیرات مضر کلمات زبان انگلیسی در کودکانی که به این زبان به شمردن و حساب می پردازند می باشد، محققین برای خنثی نمودن تاثیر مضر زبان انگلیسی در فراگیری ریاضیات توسعه مهارت ریاضی را در سنین پائین و به کمک بازی‌ها پیشنهاد می کنند.


بر اساس تحقیقات پرفسور کارن فوسون از بخش آموزشی دانشگاه نوروسترن و پرفسور یئپینگ‌لی به عنوان کارشناس آموزش ریاضی از دانشگاه A&M تگزاز که سال‌ها در مورد تفاوت‌ زبان‌های چینی و انگلیسی به تحقیق می پردازند اعداد شمارشی در زبان چینی دارای ۹ نام ولی در زبان انگلیسی دارای ۲۰ نام مختلف می باشند.


عدد در زبان ترکی سای (Say) نامیده می شود. شمارش(سایماق) اعداد در زبان ترکی تابع قاعده معینی است و در شمارش ابتدا اعداد بزرگتر و سپس اعداد کوچکتر خوانده و نوشته می شوند. برخلاف تمام زبان های دیگر همچون فارسی و عربی انگلیسی و…. هیچ استثنایی درآن وجود ندارد و اعداد جا و شکل خود را عوض نمی کنند.


ساختار اعداد صحیح : عدد صحیح (اعداد غیر ازکسری و اعشاری و … ) در زبان ترکی مانند بسیاری از زبانها در دو ساختار دیده می شود:


الف- عدد صحیح با ساختار ساده : عدد با ساختار ساده، عددی است که از یک کلمه تشکیل می شود و در ترکی عبارتند از :بیر ـ ایکی ـ اوچ ـ ……… سکگیز ـ دوققوز (به ترتیب یک تا نه). اون ـ  اوتوز ـ قیرخ ـ ….. سکسن ـ دوقسان (به ترتیب ده تا نود). یوز ـ مین ـ تومن ـ … (به ترتیب صد ، هزار ، ده هزار ، …)


ب- عدد صحیح با ساختار مرکب : اعداد مرکب از ترکیب دو یا چند عدد ساده تشکیل می شوند. در شمارش اعداد مرکب ابتدا اعداد بزرگتر و سپس اعداد کوچکتر می آیند. مثلاً برای ساختن عدد چهارده در ترکی ابتدا ده سپس چهار (اون دؤرد) (درست برعکس زبان های دیگر از جمله فارسی : اول چهار و بعد ده) می آید، در هیچکدام از زبانهای دیگر اعداد بین ده و بیست اینگونه  قاعده مند نیستند و در دیگر زبانها رقم او و دوم مقلوب شده اند. بعبارت دیگر در “تمام زبان‌های دنیا هنگام خواندن و نوشتن (به حروف) اعداد از شماره یازده تا نوزده، رقم یکان و دهگان اعداد جابجا شده اند! و حتی بی معنی. مانند : یاز + ده!!!


در زبان ترکی عدد قبل ازاسم آمده و تعداد و کمیت آنرا می رساند. مانند ایکی کیشی (دو مرد) ، اوچ آغاج (سه درخت)


در اصل مشکل در زبان انگلیسی و دیگر زبانها از شماره ۱۱ شروع می گردد، شماره ۱۱ در زبان انگلیسی دارای اسم ویژه‌ای می باشد ولی برای مثال در زبان ترکی نحوه تلفظ ۱۱ به صورت ” اۏن ” (ده) و ” بیر ” (یک) به طوری که اول کلمه “اۏن” تلفظ شده و سپس “بیر” به آن افزوده می‌شود. کودکان به سبب سیستم تلفط و یادگیری آسان اعداد بالاتر از ۱۰ بهتر و راحت‌تر می توانند شمارش اعداد و حساب را درک نموده و ارزش‌های ریاضی را متوجه گردند.


وجود نام های ویژه برای اعداد بزرگتر از ۱۰ در زبان انگلیسی و تشابه تلفظ بعضی از اعداد سبب بروز اشتباهات در کودکان به هنگام یادگیری شمارش اعداد و پایه‌های حساب می گردد. در عین حال سردر گمی ناشی از جمع و تفریق اعداد در چندین مرحله در زبان انگلیسی سبب عدم درک کودکان از محتوای ریاضیات در زبان انگلیسی و افزایش بروز خطاها می شود.


دکتر فوسون که نویسنده چندین کتاب ریاضی مفردات درسی می باشد مشکلات یاد شده در فراگیری ریاضیات را بسیار ناچیز شمرده و قدم‌های احتمالی که دربرگیرنده راه‌حل‌هائی برای موارد یاد شده باشد را سبب بروز مشکلات عدیده دیگری همچون کاهش فعالیت و ظرفیت یادگیری حافظه معرفی می کند، وی برای کودکانی که دارای زبان مادری انگلیسی می باشند کتابی با نام ” Math expressions ” جهت کمک به آموزش آسان ریاضیات نگاشته است.


بر اساس نتایج تحقیقاتی که بر روی کودکان ابتدائی کشورهای آسیای شرقی صورت پذیرفته اکثر کودکان در قیاس با کودکانی که دارای زبان مادری انگلیسی می باشند در اعمال تفریق و جمع دارای مهارت‌های به مراتب بهتری‌اند، کودکانی که برای مثال دارای زبان مادری چینی می‌باشند در جمع اعداد دو رقمی از شیوه جدا سازی اعدا به صورت یکان و دهگان بهره می برند.


تاثیرات مضر زبان انگلیسی در فراگیری ریاضیات با توجه به مقایسه نتایح تحقیقی که بر روی ۵۹ کودک ۳ تا ۱۱ ساله انگلیسی زبان در ایالت اوتاوای کانادا و ۸۸ کودک ترکیه‌ای که دارای زبان مادری ترکی بوده‌اند به سال ۲۰۱۴ صورت پذیرفته قابل لمس می‌باشد. نتایج تحقیقات یاد شده که توسط مدیر علوم مفاهیمی دانشگاه کارلوت صورت گرفته حاکی از مهارت کودکان ترک در شمارش و درک اعداد می باشد در حالیکه در کودکانی که دارای زبان مادری انگلیسی بوده‌اند سطح یکسانی مشاهده نگردیده و کودکانی که دارای زبان مادری ترکی بوده‌اند به راحتی توانسته‌اند که مهارت ریاضیات خود را افزایش دهند.


در پایان معال کلمات ریاضی در زبان ترکی آورده ایم امید مورد توجه قرار گیرد:


حسابدار = سایمان


حساب : سایان – سای بیل –   saybil


منها (-) : چیخیش، چیخی – çıxı


جمع (+) : آرتی – artı


ضرب (×) : چالماق، چارپی – çarpı


تقسیم (÷) : بولوش، بؤلو – bölü


مساوی (=) : بیریک، اولار – ائشیت – eşit


نامساوی() : بیریکسیز، اولماز قارشیت – qarşıt


خط (__): جیزیق، جیزگی – cizgi


مثلث : اوچ قول، اوچ گئن – üçgen


گوشه : بوجاق – bucaq


مربع : دورد قول، دؤرد گئن – dördgen


مستطیل : جوت قول اوزون دورد قول، دؤردگئن – cütqol dördgen


زاویه : آچیقآچی، آچی – açı


دایره : یووارلاق، قوشاق – yuvarlaq,quşaq


بیضی : یاستی قوشاق – yastı quşaq


(% )= فاییز ( یوزده ) …


(÷) بؤلو (علامت تقسیم).


تورک دیلینده ریاضیاتین ۴ اصلی عملیاتین آشاغیداکی کیمی دئیه بیلریک :


بئش اوسته گل اوچ، اولار سگگیز    ۸=۳+۵


سگگیزدن چیخ اوچ، قالار بئش         ۵=۳ـ۸


اوچو وور بئشه، اولار اون بئش      ۱۵=۵×۳


اون بئشی بؤل اوچه، اولار بئش


دورد اوچه چالی، اولار اون ایکی    ۱۲=۴×۳


برای تبدیل اعداد به حالت ترتیبی ازیکی پسوند های ( ı ئینجی ) – ( i  ینجی ) – ( u ونجو ) – ( ü  ونجو ) با توجه به قانون هماهنگی  اصوات  استفاده می کنیم.


مثال :


بیر + ینجی = بیرینجی (اول)


ایکی +ینچی = ایکینچی (دوم)


اوچ + ونجو = اوچونجو (سوم)


خواندن اعداد اعشاری و کسری و درصدها:


( / ) علامت تقسیم است.


۱/۵ = بئشدن بیر /یا بئشده بیر


۱۰۰/ ۱۰= یوزده اون یا اون فاییز ۱۰%


۲٫۴ = ایکی اوندا دؤرد


  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان