charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
آذربایجان شناسی

آذربایجان شناسی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این لوح افتخار در هر دوره جشنواره برند در گردشگری به نام آوران خلاقیت در مهندسی برند کشور اعطا می‌شود.

وی افزود: بر اساس بررسی هیئت داوران سومین جشنواره برند در گردشگری، هتل صخره‌ای لاله کندوان آذربایجان‌شرقی به دلیل اقدامات و فعالیت‌های خلاقانه در مهندسی برند، حائز شرایط شاخص‌های تعیین شده برای دریافت این لوح افتخار شناخته شده است.

محمدی اضافه کرد: با بهره‌برداری از بخش‌های جدید این هتل در تابستان امسال، اکنون مجموع اتاق‌های صخره‌ای آن به 25 سوئیت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کافی‌شاپ دالانی صخره ای، سالن کنفرانس صخره‌ای و کران صخره‌ای مدیریت را از دیگر بخش‌های این هتل کم نظیر عنوان کرد.

محمدی کندوان را روستایی تاریخی و گردشگری توصیف کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی به لحاظ وجود قابلیت‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوان، جزو معدود استان‌های کشور است که تمام شاخص‌های جذب گردشگر را یک جا دارد.

وی خاطرنشان کرد: حذف بناهای غیرمجاز و انتقال ساکنانش به روستای جدید، سازگار کردن تاسیسات آب و برق با منظر روستا، کف‌سازی شش هزار متر مربع از روستا و مرمت حمام و مسجد صخره‌ای روستای کندوان از جمله اقدامات انجام یافته در این روستای بی‌نظیر به شمار می‌رود.

محمدی همچنین از تکمیل پرونده روستای صخره‌ای کندوان برای معرفی به سازمان یونسکو به عنوان نامزد ثبت در فهرست آثار جهانی کشورمان در سال 2014 خبر داد.

وب سایت تخصصی اطلاع رسانی روستای تاریخی و گردشگری کندوان به نشانی www.kandovan.org به معرفی دقیق جاذبه ها، جغرافیا، صنایع دستی، امکانات رفاهی و اقامتی و فرهنگ این روستا پرداخته و از امکاناتی نظیر پانورامای کلی روستا و تور مجازی برخوردار است.
برچسب‌ها:

گزارش تصویری از صعود به قلعه بابک در روز سوم فروردین ۹۱
این قلعه در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا در رشته کوه‌های قره داغ در فاصله پنج کیلومتری شهر کلیبر واقع شده است؛
کلیبر در شمال آذربایجان شرقی است.































 فرستنده: یاشار

بیوک اکبرپور ، در گفت وگو با خبرنگار آناج با اشاره به شرایط نوازندگان آلات موسیقی آذری گفت: خوشبختانه در حالحاضر شرایط برای این قشر بهتر از گذشته شده و مسئولان حمایت بیشتری از آن دارند.

وی ادامه داد: حمایت های بیمه ای ، صدور کارت عضویت ، تهیه محل تمرین و دیگر حمایتها موجب شده تا موسیقی آشیقلار به نسبت گذشته بهتر رشد یابد.

عضو گروه موسیقی قره داغ گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر به نسبت گذشته فراهم شده ، میتوان فعالیتهای بهتری نمود و این مدیون توجه مسئولان است.

اکبرپور تاکید کرد: توجه به موسیقی آشیقلار نه تنها در داخل آذربایجان و ایران بلکه در سطح جهان نیز ارتقا یافته و گروه آشیقلار تبریز در اقصی نقاط جهان به اجرای کنسرت می پردازد.

وی افزود: برخی دیدگاه ها در مورد عدم توجه داخلی به این سبک موسیقی غیر منصفانه است اما در این میان نوع تجلیل از هنرمندان این سبک از سوی مسئولان پذیرفتنی نیست

عضو گروه موسیقی قره داغ گفت: متاسفانه برخی چهره های معلوم الحال که برای بیگانگان خوش رقصی می کنند و حتی برای مسابقات یورو ویژن هم نغمه سرایی می کنند از سوی برخی مسئولان داخلی مورد حمایت و تقدیر واقع می شوند که این برای نوازندگان متعهد پذیرفتنی نیست.

وی تبریز و قره داغ زادگاه موسیقی آشیقلار است و این موسیقی شهرتی جهانی یافته است و باید توجه خاصی به اهالی فرهنگ وهنر اصیل ومتعهد این دیار شود

 

از شگفتی‌های جنگل‌های قره داغ (ارسباران) دور بودن از محیط هوای شرجی دریا و همچنین مستقر بودن در دل کوه‌های سر به فلک کشیده است که در صبحگاهان وقتی به این جنگل‌ها نگاه می‌کنید انگار تابلویی مینیاتور روبه‌روی شما قرار دارد.

آینالو

دشت لاله آذربایجان

درختچه های ارسباران

 

اطراف قلعه بابک

 

 

 

کمپ قلعه بابک

آینالو

جنگل های قره داغ

 

مکیدی دره سی

کلیبر آینا لو

شقایق در ارسباران

ارسباران

قره داغ

جنگل های قره داغ

این جنگل ها در فصل تابستان خنگ ترین جنگل در ایران بشمار می رود 

 عکس / علی عباسپور


قاراداغ ( قارا + داغ ) سؤزونده "قارا" رنگ آنلامیندا یوخ بلکه بؤیوک و گئنیش آنلامیندادیر. بو گئنیش و یوکسک داغلار کی بیر- بیرینه سیرالانیب و قاراداغ آدلانیر دئمک اولار  تورکیه اؤلکه‌سینده  آرارات (آغری) داغلارینین آردی‌سیدیر.  بیزیم آراشیدرمالاریمیزا گؤره بو یوکسک قاراداغین باشلانیشی جلفانین گونئیندن اولوب، گونئی‌دن تبریزین یاخینلیغینا (بهلول و دند داغلارینا‌دک)، دوغودان ساوالانین اتک‌لرینه و موغانین دوزلوک‌لرینه‌دک و قوزئی‌دن قارباغین داغلارینا قووشور. بوداغلارین اتک‌لرینده، زیروله‌رینده و دره‌لرینده نئچه کندلر، چایلار و مئشه‌لر یئر توتوب و بو اوزدن قاراداغ آدلانیر. نئجه کی قاراقایا، قاراچیمن و قارباغ سؤزونده "قارا" بؤیوک و گئنیش آنلامیندادیر.
"همدان" ایالتی‌نین یاخینلیغیندا "کبوتر آهنگ" شهرینین قوزئینده‌کی داغلار و یا "مازندران" ایالتینده  بیرسئرا داغلار کی ایندی رسمی سندلرده "دوبرار" آدلانیر، اوجا و یوکسک اولدوقلاری اوچون قارداغ آدلانیب‌لار.
قاراداغین محدوده‌سینی تانیماق چوخدا چتین دئییل، ساده‌جه ماهواره‌ای و توپوگرافی نقشه‌سینی آراشدیرساق بو داغلارین هاردان باشلاماسی و هارادا قورتولماسی و اوجا داغلاری هاردا اولماسی هامیسی آیدین گؤرونور.
قاراداغ ماحالی

قاراداغ ماحالی گونئی آزربایجان‌دا، دوغو آزربایجان ایالتی‌نین قوزئی‌ینده یئر آلان بؤیوک بیر اراضی دیر. قاراداغ قوزئی‌دن آراز چایی‌نا گونئی‌دن تبریز شهری‌نین یاخینلیغینا‌دک، دوغودان اردبیل ایالتی‌نه و باتی‌دان جولفا‌یا محدود اولور.
حسن‌اوو، محمدخانلی، کلیبر، اوزومدیل و ... قاراداغین ماحال لاریندان سایلیر.
یازیچی محمدحافظ زاده " ارسباران در گذر حماسه و تاریخ " کیتابیندا بو 18 بؤلومو بئله یازیر : قارداغ ماحالی اسکی زامانلاردا 18  یئره بؤلونموشدور : 1)حسن اوو 2) مئشه پارا 3)اوزومدیل 4 )کئیوان 5)مینجیوان 6)کلیبر 7)گرمادوز 7)چهاردانگه 9)دودانگه 10)یافت 11)دیکله   12)ورگهان 13)هوراند 14)هریس 15) بدوستان 16) قوزئی دیزمار 17)دیزمار گونئی 18)مواضع خان
حافظ زاده جینابلارینین کیتابلاریندا و یا ارسباران نقشه‌سینده محمدخانلی ماحالیندان آد آپاریلمییب. در حالیکه بیزیم کند شوخانا و قونشو کندلری ائرقه‌نه چایین حسن‌اوو و محمدخانلی ماحالینا مرز بیلرلر بئله کی ائرقه نه چایی‌نین آرازا طرف کندلری "موس کند" و "اره زین " کندلری کیمی حسن اوو ماحالیندان ساییلار و ائرقه نه چاییندان آغ داشا‌دک محمدخانلی ماحالیندان ساییلار کی "شوخانادا " بو اساس ایله محمدخانلی ماحالیندان ساییلار.
هئریس، بدوستان اهر شهرینه تابع اولسالاردا، جغرافیایی و تاریخی باخیمدان قاراداغ سایلمازلار.
مئشه پارا اسکیدن، بوگونکو منطقه جنگلکاری ارسباران آدلانان یئرلره دئییلرمیش (مئشهلیک‌لره) کی حسن اوو، محمدخانلی، کلیبر و نئچه ماحالدان تشکیل تاپیردی امما نقشه‌ده اؤزو تکجه بیر ماحال ساییلیر  و سیجیللی‌ده مئشه پارا ماحالی یازیلیر.

قاراداغ ماحالی تاریخی باخیمدان اسکیلردن خانلیق یئری اولوب . قاراداغ خانلیغی 1747 میلادی ایلینده کاظم خانین الی ایله قاراباغ خانلیغینین یارانماسی‌ایله چاغداش قورولوب و محمدقلی خانین قاراباغا کؤچمه‌سی ایله 1826 میلادی ایلینده باشاچاتیپ. 1826 میلاددان سونرا قاجارلارین سونونا‌دَک بو یئرلرده اوچ  بؤیوک ائل : حاج علیلو، چلبیانلو و شاهسون ائللری خانلیق ائدیب و قاجار شاهلارینین آرخاسیندا دایانیبلار و سونرالار اینگلیس تدبیرایله رضاشاه اونلاری سیاستدن اوزاقلاشدیریب و خانلیق ائتمه‌یه ایزین وئرمه‌ییب.



 

آرازبار (ارسبار)

آرازبار کی رسمی و دئولتی سندلرده ارسباران یازیلیر (آرازبار = آراز + بار ، "بار" فرهنگ "دهخدا" دا  قیراق و ساحیل یازیلیب).
آراز چاینین گونئی ساحیل‌لرینه، آز- چوخ "اوشتوبین" و یا "کاللا"دان، سه‌راهی ایسکانلو یاخینلیغینا‌دک یئرلره و کندلره دئییلیر. آرازبار (ارسباران) قاراداغ آنلامیندا یوخ بلکه قاراداغین بیر حیسه‌سی اولوب . تأسف ایله بعضی یازیچیلار و گنج تاریخچی‌لار بو یئرلری گؤرمه‌‌دن و قوندارما سندلره باخاراق بو یالنیشلیغی بیلمه‌دن تأیید ائدیرلر. نیه کی بیر قاراداغلی‌دان و اؤزلیک‌له یاشلی آداملاریندان گئدیب آرازبارین یئرین سورساز اگر بو آداملار یازیب - پوزما دا بیلمه سه‌لرده آما آرازبارین یئرین سیزه یاخجی گؤسترلر.
 

منبع : وبلاگ شوخانا


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: با قول مساعد معاون میراث فرهنگی کشور و استقبال ویژه متخصصان داخلی و خارجی از اطلاعات ارائه شده در رابطه با وضعیت معماری، فرهنگ و اجتماع کندوان، این همایش تابستان سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای بسیار خوب کارگاه تخصصی کندوان در این همایش خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین مبحث این همایش روستای کندوان بود که با زمانی سه برابر سایر مباحث، بیش از 60دقیقه به آن پرداخته شد.

محمدی تشریح کرد: مباحثی نظیر اجرای اصولی فاضلاب روستای کندوان و همچنین زمینی کردن کابل‌های انتقال برق که در میان روستاهای دست‌کند بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده از سوی حاضران و متخصصان شرکت‌کننده مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به کف‌سازی‌های انجام گرفته در کندوان اظهار کرد: کف‌سازی 6 هزار مترمربع از محوطه باستانی روستا به وسیله مصالح بومی روستا و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در سه سال اخیر در کندوان یکی دیگر از مسائلی بود که تعجب و تحسین متخصصان را در پی داشت.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی یادآور شد: با محاسبه شیب و توپوگرافی زمین، آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و تاسیسات زهکشی، سیل‌بند و جوی داخل روستا انجام شده که تقلیل رطوبت آب‌های سطحی در کران‌های کله‌قندی کندوان را در پی داشته است.

محمدی با اشاره به ابراز نگرانی متخصصان معماری از ورود سالانه حجم عظیمی از گردشگران به کندوان و به خطر افتادن وضعیت فرهنگی و بومی این روستا تصریح کرد: این نگرانی با ارائه گزارش‌هایی در صورت تمهیدات پیش‌بینی شده و اقدامات انجام گرفته در رابطه با سرریز شدن جمعیت به این روستا که گردشگرپذیرترین روستای «دست‌کند» ایران به شمار می‌رود، برطرف شد.

وی تشریح کرد: کارگاه‌های متعددی در چند سال اخیر برای اهالی روستای کندوان در راستای مدیریت فرهنگی و به منظور تشویق مردم به ادامه زندگی روستایی و دامداری برگزار شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات برای تشویق مردم به دایر کردن نانوایی‌های سنتی داخل روستا همچنین تشویق به نگهداری طویله‌های تعبیه شده در کران‌ها از دیگر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای حفظ فرهنگ و بافت زندگی روستایی این منطقه گردشگری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به اقدامات و پیشینه خوبی که کندوان در رابطه با حفاظت و مرمت کران‌ها انجام داده و نیازی که روستاهای «دست‌کند» به این مورد مهم دارند، متاسفانه جای خالی این بحث در همایش احساس می‌شد.

نخستین همایش بین‌المللی معماری روستاهای «دست‌کند» با حضور بیش از 200 متخصص معماری داخلی و خارجی در ماهان کرمان برگزار شد که روستای تاریخی کندوان یکی از سه کارگاه تخصصی این همایش را تشکیل می‌داد.

وب سایت تخصصی اطلاع‌رسانی روستای تاریخی و گردشگری کندوان به نشانی www.kandovan.org به معرفی دقیق جاذبه‌ها، جغرافیا، صنایع دستی، امکانات رفاهی، اقامتی و فرهنگ این روستا پرداخته و از امکاناتی نظیر پانورامای کلی روستا و تور مجازی برخوردار است.


- نوزدهمین جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی، بیست و نهم اردیبهشت ماه جاری در قشلاق صومعه شهرستان کلیبر برگزار می شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل امورعشایر استان، سید محمد حسن آل هاشم مدیرکل امورعشایر استان در این باره گفت: این جشنواره همزمان با آغاز کوچ بهاره عشایر برگزار می شود.

وی افزود: در این جشنواره و در بخش ورزشی سوارکاران زن و مرد عشایر به رقابت با یکدیگر می پردازند که این بخش مورد استقبال مردم به خصوص میهمانان استان های همجوار می باشد.

آل هام گفت: در بخش فرهنگی نیز نمایشگاهی از نحوه زندگی عشایر، سنت و آیین عشایری در محل جشنواره برپا خواهد شد تا بازدیدکنندگان بیشتر با فرهنگ و رسوم عشایر آشنا شوند.

وی بیان کرد: در کنار این جشنواره فرهنگی ورزشی فرآورده های لبنی، صنایع دستی، نان و آش سنتی تولید عشایر نیز به مردم عرضه خواهد شد.

آل هاشم گفت: نوزدهمین جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر استان با همکاری مسوولین استانی و شهرستانی به خصوص استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداری کلیبر، اداره ورزش و جوانان استان و اتحادیه تعاونی های عشایری برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس: جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود


رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: پرونده کوه سبلان، سومین قله بلند ایران، برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در حال تکمیل و آماده شدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران افزود: با انجام اقدامات مطالعاتی و پژوهشی این اثر طبیعی، پرونده کوه سبلان تا نیمه اول سال 91 آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه سبلان کوه آتشفشانی غیرفعال است، تاکید کرد: این کوه که در شمال‌شرقی استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین‌شهر واقع شده است، بعد از دماوند و علم‌کوه سومین قله بلند ایران است.

وی با بیان اینکه سبلان پیش از این به‌عنوان یک اثر بی‌بدیل طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، گفت: ارتفاع قله این کوه که به خاطر آبگرم‌های طبیعی‌اش شهره جهانی دارد، 4 هزار و 811 متر بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های سبلان، این کوه را دارای سه قله معروف سلطان، هرم و کسری عنوان کرد و افزود: این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا داشته و سطحی که به وسیله آن در زمین قرار گرفته نزدیک به 6هزار کیلومترمربع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در جبهه غربی کوه سبلان قله سلطان و در کنار جان پناه، سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نماد این کوه تبدیل شده است.

محمدی با بیان اینکه این قطعه سنگ به‌عنوان اعجاز طبیعت به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده، گفت: سبلان علاوه بر این سنگ شگفت‌انگیز به دلیل وجود آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران است.

وی با تاکید بر اینکه پرونده این اثر با همکاری استان اردبیل در حال آماده شدن است، یادآور شد: قله سبلان به شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است که ثبت جهانی آن می‌تواند جاذبه‌های طبیعی ایران را به جهانیان نشان دهد.

تراب محمدی عصر امروز در جمع کارکنان این سازمان اظهار کرد: مسابقه «زیباترین خاطره‌ام با آذربایجان‌شرقی» با استقبال گسترده گردشگران ورودی به استان مواجه شده و در حالی که دو روز از پایان تعطیلات نوروزی می‌گذرد، زیباترین خاطره گردشگران با آذربایجان‌شرقی همچنان در حال ثبت و ارسال است.

وی افزود: با برگزاری این مسابقه گردشگران توانستند تا خاطرات خود را از سفر نوروزی‌شان به آذربایجان شرقی در این رقابت شرکت دهند و بدیهی است که زیباترین این خاطرات جوائز نفیسی دریافت خواهند کرد.

محمدی با توجه به ادامه ارسال آثار توسط گردشگران در اشاره به مقررات مسابقه تصریح کرد: خاطرات ارسالی باید مرتبط با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی و یا آداب و رسوم نوروزی و محلی این استان نوشته شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند خاطرات خود را در قالب فایل word تا تاریخ 20 فروردین ماه سال‌جاری به پست الکترونیکی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به نشانی azravabet@gmail.com ارسال کنند.

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان با بیان اینکه محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد، گفت: خاطرات ارسالی به دبیرخانه این سازمان تا تاریخ 30 فروردین ماه سال جاری داوری می‌شوند.

محمدی افزود: در این مسابقه 50 اثر برگزیده انتخاب و جوایزی به آنها اهدا می شود که اسامی برگزیدگان از طریق وب‌سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به نشانی www.eachto.ir نیز قابل رویت خواهد بود.

وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همه ساله در ایام نوروز مسابقاتی در قالب عکس و خاطره نویسی، با موضوع سفرهای نوروزی به آذربایجان شرقی و با هدف معرفی هرچه بهتر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان از نگاه گردشگران و مسافران برگزار می‌کند.

روستای پلکانی زنوزق جاذبه ای ناشناخته در آذربایجان شرقی


روستای پلکانی زنوزق با چهار هزار نفر جمعیت در بین دامنه‌های کوهستانی شهرستان مرند واقع شده و بافتی متراکم دارد.

فضاهای موجود واحدهای مسکونی این روستا متناسب با نوع فعالیت‌های حرفه‌ای روستاییان شکل گرفته ‌است.

کاربری‌های موجود در فضاهای مسکونی شامل اتاق، دهلیز، آشپزخانه، انبار، آغل، دالان، سرویس بهداشتی و حیاط می‌باشد.

معابر روستا شیب زیادی دارند و در بعضی از مسیرها، معابر به صورت پلکانی بوده و عبور و مرور، صرفاً از طریق پله‌های میسر است.

محله‌های سیدی، آقابابا، بدیر و کدلر اصلی‌ترین محله های روستا هستند.

در ساخت خانه‌های بافت قدیمی از مصالح بومی نظیر چوب، خشت، گل و سنگ استفاده شده است، اما در بافت جدید، از مصالح مقاوم آجر، سیمان و‌ آهن استفاده می‌شود.

باغات گسترده، انبوه درختان غیرمثمر در حاشیه رودخانه زنوز چای، تفرجگاه چشمه کلیستر و همچنین تفرجگاه حاشیه سد زنوزق از عمده‌ترین جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای مورد علاقه دوستداران طبیعت و کوهنوردی این منطقه است.

منظره خود روستا به تنهایی جاذبه‌ای کم‌نظیر است که می‌تواند گردشگران را به سوی خود جذب کند.

گورستان قدیمی با سنگ نوشته‌های مربوط به قرن نهم هجری قمری، قلعه زنوزق و مسجد زنوزق از جالب‌ترین جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌آیند.

با توجه به زمینه‌های فعالیت دامداری و تولید مواد اولیه پشمی، انواع صنایع دستی، همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و جوراب بافی در میان خانوارهای روستایی رایج است.

پوشاک و لباس‌های محلی مشتمل بر پیراهن بلند گلدار، دامن چین‌دار و جلیقه مخصوص در میان زنان روستا رایج است.

کودکان روستا لباس محلی خاصی ندارند و از لباس‌های رایج عمومی استفاده می‌کنند.

از غذاهای محلی این روستا می‌توان به کوفته، کباب و آبگوشت محلی اشاره کرد.

روستای زنوزق، از طریق جاده ترانزیت مرند - جلفا و از شهر زنور قابل دسترسی است.

این روستا با مختصات جغرافیایی 45 درجه و 49 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 45 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 5/1 کیلومتری شهر زنوز قرار دارد.

این روستا از شرق به روستای کردلر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب به شهر زنوز محدود می‌شود.

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1880 متر است.

آب و هوای روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان، سرد و خشک است.

مجموعه کلیساهای استان آذربایجان‌شرقی نیز که نشانه تعامل و همراهی اقوام و ادیان مختلف ابراهیمی در کنار یکدیگر است، این ویژگی‌ها را به زیبایی و کمال نشان داده و امروز هم این آثار و ابنیه، معرف تفکر و زندگی و ویژگی‌های زندگی این مردمان است.

کلیساها به عنوان بخشی مهم از تاریخ منطقه آذربایجان، همواره حضوری ارزشمند در زندگی مردم منطقه و پیروان عیسی مسیح داشته‌اند و استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی با توجه به موقعیت خاص مکانی و اهمیت تاریخی‌شان، میزبان نمونه‌های منحصر به فردی از مهم‌ترین کلیساهای جهان هستند.

با توجه به همین اهمیت، تعدادی از تاریخی‌ترین و زیباترین این کلیساها، در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند و دیدار این ابنیه در هوای بهاری و مطبوع منطقه، لطف مضاعفی دارد.



**کلیسای سنت استپانوس جلفا

یکی از کلیساهای زیبا و مهم استان، کلیسای سنت استپانوس است که پس از ثبت مجموعه کلیساهای استان در فهرست میراث یونسکو، رنگ و بویی جهانی به خود گرفت.

کلیسای سنت استپانوس در 16 کیلومتری غرب جلفا و به فاصله سه کیلومتری کرانه جنوبی ارس و در روستای متروکه‌ای به نام دره شام قرار دارد.

نام کلیسا گرفته شده از نام استپانوس، شهید اول راه مسیحیت می‌باشد و به علت استقرار آن در دره شام به این نام نیز خوانده می‌شود.

در مورد تاریخچه ساخت این بنا اظهارات فراوانی وجود دارد. عده‌ای آن را از بناهای اوایل مسیحیت و برخی نیز چون تاورنیه این بنــا را به دوره صفویه نسـبت می‌دهند. درحالی‌که شیوه معماری بنا و مصالح ساختمانی آن نشان دهنده این مطلب است که این کلیسا در بین قرن چهارم تا ششم هجری مابین قرون دهم تا دوازدهم میلادی ساخته شده است.

در مورد موقعیت کلیسا نیز می‌توان چنین استنباط کرد که کلیسا در محوطه‌ای حصار شده از درختان و در دره سرسبزی واقع شده که حصاری سنگی آن را احاطه کرده و آن حصار باروئی بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت بند استوانه‌ای سنگی شبیه به دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی دارد. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دری چوبی و آهنین است و نقش برجسته‌ای از حضرت مریم(ع) و دوران کودکی حضرت عیسی(ع) در پیشانی طاق نمای آن به چشم می‌خورد.

بنای کلیسا از سه قسمت اصلی تشکیل شده است و شامل برج ناقوس، نمازخانه، اجاق دانیال است.

برج ناقوس کلیسا بر روی ایوان دو طبقه‌ای متصل به دیوار جنوبی کلیسا قرار دارد. این برج با نقوش برجسته فرشته، صلیب، ترنج، ستاره گل هشت پر زینت یافته است. این برج از آثار نفیس دوره قاجاریه است و در زمان عباس میرزا نایبه‌السلطنه مرمت شده است.

در ورودی نمازخانه منبت‌کاری با تزئینات بسیار زیبای آن در وسط ضلع غربی تعبیه شده است و گفته می‌شود بیش از هزار تکه چوب در آن به کار رفته است. در این قسمت از کلیسا حجاری پایه‌ها و نیم ستون‌ها و زنجیرهای جوانب و مقرنس‌های آن از شاهکار‌های هنر حجاری به شمار می‌رود.

کتیبه‌ای از سنگ ماسه‌ای سرخ رنگ به خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر طاق مدخل کلیسا به چشم می‌خورد، نقش‌های برجسته‌ای از فرشتگان بر پیشانی طاق نماهای اضلاع شانزده‌گانه پهن گنبد مرکزی که در حقیقت پای طاق گنبد بلند و زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود حجاری شده است.

پوشش این گنبد به صورت هرمی و با سی و دو پهلو ساخته شده و بر روی پلان ستاره‌شکل شانزده پر قرار گرفته است. داخل طاق نماهای پهن گنبد یک در میان پنجره‌هایی تعبیه شده که طاق هلالی تو در تویی دارد و تصویرهای برجسته یکی از فرشتگان در داخل قابی چهارگوش نمای بیرونی آن را زینت می‌دهد.

از جمله تزئینات جالب درون معبد سه نمازگاه سنگی انفرادی با حجاری‌های زیبا است.

همچنین اجاق دانیال تالاری است متصل به دیوار شمالی کلیسا که شش متر عرض و نزدیک به 20 متر طول دارد و از سه قسمت تشکیل شده است. اجاق دانیال به نام دانیال از قدیسین قرن پنجم میلادی معروف است.

این زیبایی‌ها و جزئیات بسیاری موجب شد تا این مجموعه به همراه چند کلیسای دیگر به عنوان نخستین آثار ثبت جهانی استان، همه ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران باشند.



**کلیسای چوپان جلفا

نمازخانه چوپان یا ناخیرچی، که در شهرستان جلفا، کنار رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان بر سر راه کلیسای سنت استپانوس ساخته شده و از دیگر کلیساهای ثبت شده در سازمان یونسکو می‌باشد.

نمازخانه ناخیرچی در دامنه جنوبی رود ارس، بر دامنه کوه در غرب نمازخانه سنت استپانوس قرار دارد. ناخیر در ترکی آذری به معنی گله گاو است و ناخیرچی به معنی گاو‌چران است.

عبدالعلی کارنگ می‌گوید: سرکیس، نگهبان پیر کلیسای سنت استپانوس می‌گفت از پدران خود شنیده‌ام که این نمازخانه را مرد گاوچرانی ساخته است تا چوپانان و گله‌بانان نیز، در ایام اشتغال در بیرون از روستا از درک فیض نماز کلیسا باز نمانند. این نمازخانه را در منطقه کلیسای چوپان می‌گویند و به آندره وردی منسوب است.

کلیسا دارای پلان صلیبی شکل محاط در مستطیل و یک گنبد مرکزی است. گنبد آن بر روی طوقه استوانه‌ای استوار است و شکل منحصر به فردی دارد.

این نمازخانه همانطور که در تاریخچه آن آمده است چون مورد استفاده قشر ساده و بی‌آلایش چوپانان بوده است بنای آن نیز مانند زندگی چوپانان ساده و زیبا و بی‌آلایش است.



**کلیسای مریم مقدس

در محل تلاقی دو رودخانه آق چای و ارس در سطح وسیع و صافی که به صورت طبیعی است و در حاشیه جنوب ارس قرار گرفته، میزبان روستای سنگی دره شام است و در حاشیه شرقی این روستا، کلیسای مریم مقدس شکل گرفته است.

دیگر کلیسای مجموعه ثبت جهانی استان، دارای کتیبه یا سنگ نوشته نمی‌باشد که بتوان با استناد به آن برای بنا تاریخ‌گذاری کرد ولی طبق شواهد و مدارک و متون تاریخی، قدمت و تاریخ این کلیسا به دوران صفویه و قبل از آن بر می‌گردد.

کلیسای مریم مقدس و روستای دره شام تا دوره صفویه فعال بوده و زندگی در آن جاری بوده ولی بعد از آن کوچه نون ارامنه جلفا به جلفای اصفهان توسط شاه عباس این روستا نیز متروکه شده و پس از آن جمعیت زیادی در آن زندگی نمی‌کند.

بنا دارای مصالح سنگی می‌باشد که در دیواره‌ها به صورت تکه سنگ‌های کوچک‌تر و در گنبدها به شکل تمام سنگی اجرا شده و در فضای داخلی دارای اندود گچی است و در بخش اندکی نقاشی نیز دیده می‌شود.

تنها در سردر ورودی کلیسا از سنگ‌های تراش و تزئینات سنگی استفاده شده است نوع تزئینات گل و بوته و صلیب می‌باشد که به صورت جدا در بخش‌های مختلف دیواره به کار رفته است.

بنا در گذشته دارای کاربری مذهبی بوده است و در حال حاضر مشمول طرح‌های مرمتی است و می‌توان بعد از مرمت و احیا مورد استفاده گردشگران و پژوهشگران قرار گیرد.



**قره کلیسا

قره کلیسا یا کلیسای سنت تاتائوس، یکی از زیباترین و مشهورترین کلیساهای موجود در منطقه آذربایجان است که به دلیل اهمیت وقایع مرتبط با آن و مراسم‌ها و آیین‌هایی که همچنان در آن برگزار می‌گردد، از پس هزاره‌ها و قرن‌ها، زنده و مقتدر، پذیرای بازدیدکنندگان خود است.

این کلیسا که به نام « تادی مقدس» هم معروف است در روستای «قره کلیسا» از توابع سیه چشمه شهر چالدران در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد و مزار تادی مقدس از نخستین مبلغان مسیحیت در منطقه و تعدادی از پیروان وی است.

طبق روایت تاریخ، برای نخستین بار در سال 43 میلادی دو نفر از مبشرین حضرت مسیح به نام‌های «تاتائوس» و «بارتلمیوس» از شمال میان رودان گذشته و برای تبلیغ دین مسیح به آذربایجان می‌آیند.

تاتائوس به منظور تبلیغ در شهر «آرداز» اقامت می‌کند و بدون توجه به دستور «سنادوک» که در آن دوره پادشاه ارمنستان بود، به تبلیغ آیین مسیح دست می‌زند و در نتیجه 3 هزار و 500 نفر از جمله دختر پادشاه به نام « ساندوخت» نیز به دین مسیح می‌گروند.

پادشاه ارمنستان برای ممانعت از تبلیغ دین مسیح در سال 66 میلادی فرمان قتل این نو مسیحیان را می‌دهد و اجساد آنان در محل فعلی قره ‌کلیسا و حوالی آن دفن می‌شود.

در سال‌های بعد، روی مزار تاتائوس مقبره کوچکی به عنوان نمازخانه بنا می‌شود.

کلیسای قدیمی در سال 1319 میلادی بر اثر زلزله تخریب و مجدداً در سال 1329 میلادی تجدید بنا شده است.

قره کلیسا بارها توسط افراد مختلف مرمت و تجدید بنا شده است که از آن جمله می‌توان به مرمت سال 1691 میلادی که با نصب سنگ‌های سیاه در این کلیسا، این بنا مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت اشاره کرد.

همچنین در سال 1810 میلادی «سیمون بزنونی» که در آن زمان اسقف ماکو بود با نصب سنگ‌های سفید در آن تعمیرات اساسی انجام داد.

این بنا در دوره قاجاریه نیز به وسیله «عباس میرزا» ولیعهد متعهد و خوش فکر قاجار مجدداً مرمت می‌شود و اراضی بسیاری برای تامین مالی، وقف آن می‌شود.

بنای قره ‌کلیسا از دو قسمت مختلف تشکیل شده است، که یک بخش آن کلیسای سیاه یا همان قسمت قدیمی مجموعه و کلیسای سفید که جدیدتر و بزرگ‌تر از کلیسای سیاه است، هستند.

تزئینات این کلیسا در بخش‌های قدیمی و جدید، تفاوت‌هایی با هم دارند که نشانگر هنر و چیره‌دستی سازندگان و مرمتگران آن در حجاری سنگ دارد.

روی بدنه کلیسای قدیمی نقش و نگارهایی با ریشه اساطیری، نقال داستانی است رمزگونه که معنای آن هنوز مانند قصه‌ای سر به مهر باقی مانده است و تزئینات بدنه قسمت جدید کلیسا شامل تصاویری از قصه‌های قدیمی، طاق نماها، نیمه ستون‌های برجسته و قوس‌های تزئینی حجاری شده است.

چشم‌اندازهای زیبا و چشم‌نواز و هوای خنک و مطبوع منطقه که در نزدیکی دشت چالدران واقع است، حس غریبی به بینندگان و بازدیدکنندگان القا می‌کند؛ حسی که آمیخته‌ای از تاریخ و هنر و زیبایی و سنگ، و فریادهای مبارزان صفوی در دشت چالدران که در مقابله با سپاه عثمانی در حفظ میهن، از جان گذشتند و این دشت را با خون، رنگین کردند.

همجواری این روستا با شهر زنوز که خود، بیش از 800 سال قدمت دارد می‌تواند معرف پیشینه تاریخی زنوزق نیز باشد.

از دیگر سو، مشترکات فرهنگ عمومی مردم شهر زنوز و این روستا، می‌تواند شاخص‌های وابستگی تاریخی این دو مکان را پررنگ‌تر سازد.

مردم روستای زنوزق به زبان آذری سخن می‌گویند. دین رسمی آن‌ها اسلام و پیرو مذهب شیعه جعفری می‌باشند.

مشاغل عمده مردم روستای زنوزق زراعت، باغداری و دامپروری است.

آب زراعی باغات از رودخانه زنوز چای و چشمه کلیستر تأمین می‌شود.

عمده‌ترین محصول باغی روستا سیب است که اشتهار منطقه‌ای دارد، ولی زردآلو و گردو نیز در ان روستا به عمل می‌آید.

جو و یونجه محصولات اصلی زراعی روستا هستند.

مراتع سرسبز روستا زمینه مناسبی برای پرورش دام و طیور فراهم کرده است.

تولیدات دامی و فرآورده‌های متنوع لبنی از محصولات عمده روستا محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تنوع آب و هوایی مناطق و شهرستان‌های مختلف، این استان را تبدیل به منطقه‌ای با طبیعت و هوای چهار فصل کرده است.



به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی در حاشیه مراسم استقبال از مسافران نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تفاوت دمایی شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان گاهی حتی به بیشتر از 13 درجه می‌رسد که آذربایجان شرقی را به مقصدی برای انواع گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

محمدی تصریح کرد: وجود جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی متنوع، مناطق و دامنه‌های برف‌گیر و همچنین پیست اسکی، چشمه‌های آب گرم و مناطق معتدل با رطوبت مطلوب، طبیعت و آب و هوای آذربایجان‌شرقی را برای تمام سلیقه‌های مناسب و خوشایند کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران نوروزی می‌توانند علاوه بر بازدید از یک هزار و 800 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی شده این استان و دو اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی، از امکانات طبیعی و خدادادی مانند لجن درمانی سواحل دریاچه ارومیه، پارک‌های طبیعی، ورزش‌های کوهستانی، آبی و زمستانی، دریاچه‌های متعدد و چشم اندازهای بی‌بدیل طبیعی استفاده کنند.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر استان جاذبه‌های گردشگری را محدود به آثار تاریخی و طبیعی ندانست و گفت: تولیدات غذایی و خوراکی و تنوع غذاهای محلی و فراورده های مختلف دامی و گیاهی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌روند.

محمدی تصریح کرد: کباب سنتی بناب، نان سنتی اسکو، سیب زنوز مرند، زردآلوی کشک‌سرای، عسل و کره سراب، گردوی کلیبر، صابون سنتی مراغه و انواع حلوا و شیرینی‌های سنتی آن، لپه آذرشهر و دوشاب و خشکبار اسکو برخی از معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین سوغات‌های خوراکی آذربایجان‌شرقی هستند.

وی همچنین یادآور شد: برخی از صنایع دستی آذربایجان شرقی مانند ورنی اهر و کلیبر، نقره کوبی، حکاکی و قلم زنی روی نقره، چاپ کلاقه ای، ممقان دوزی، کوزه گری، صنایع دستی چرم و تولید لباس‌های محلی و سنتی شهرت جهانی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: آذربایجان شرقی سرزمینی سرشار از شگفتی هاست که نوروز و بهار آن با توجه به مراسم و آیین‌های ویژه محلی، از زیبایی‌های ویژه و منحصر بفردی برخوردار است.

محمدی اظهار امیدواری کرد، با فراهم ساختن امکانات رفاهی و اقامتی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها در این استان، امیدواریم سفری به یاد ماندنی برای گردشگران ورودی به آذربایجان شرقی در نوروز سال 91 رقم زده شود.
آذربایجان شرقی با دارا بودن آب و هوای چهارفصل و آثار تاریخی بی‌نظیر و محیط زیست طبیعی منحصر بفرد از شگفتی‌های بسیاری در میان سایر استان‌های کشور برخوردار است.

هر منطقه از این استان در فصل بهار، آب و هوای مختص خود را دارد که با تفاوت دمایی قابل توجه در هر منطقه از آن جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران پدید آمده است.

جنگل‌های ارسباران و حاشیه رود ارس، قرمزی گل آذرشهر، تالاب قوریگل بستان‌آباد، قره‌قشون بناب، دامنه‌های سهند، حماملوی ورزقان، دره لیقوان، بندر شرفخانه، قلعه دره سی کلیبر، پیام مرند، شورسوی ملکان، چیچکلوی ورزقان، سد علویان، آسیاب خرابه جلفا و آبشار گل آخور ورزقان تعدادی از بی‌بدیل‌ترین مناظر طبیعی گردشگری آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهند.

نام کندوان و اشتبین به عنوان روستاهای شگفت‌انگیز آذربایجان شرقی برای اغلب هموطنان در سراسر ایران شناخته شده است که گردشگران با سفر به آنها علاوه بر بازدید از محیط طبیعی منحصر به فرد و نحوه زندگی مردم ساکن در این دو روستا، می‌توانند از آب و هوای مطبوع و بهاری آنها و همچنین آب درمانگر کندوان بهره بگیرند.

خانه‌های صخره‌ای و مخروطی یا کله‌قندی شکل کندوان به عنوان یکی از سه روستای شگفت‌انگیز دنیا و همچنین معماری پلکانی خانه‌های روستای اشتبین این دو روستا را به مناطق ویژه هدف گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل کرده‌اند.

بازار بزرگ تبریز که سال گذشته در فهرست آثار جهانی ثبت ملی شد، یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که همه ساله گردشگران بسیاری را از تمام دنیا به خود جذب می‌کند.

این بازار به عنوان بزرگترین بنای مسقف به‌هم چسبیده جهان، دارای دالان‌ها، سراها و تیمچه‌های متعددی است که با جریان کسب و کار در داخل آن از زیبایی و شکوه بی‌نظیری برخوردار می‌باشد.

آذربایجان شرقی بیش از هزارو800 اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی دارد که آن را به یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی روز پنجشنبه بااعلام این خبر گفت: محیط های طبیعی استان برای سفر گردشگران و میهمانان نوروزی مهیا شده است.

بیوک رییسی افزود: محیط بانان محیط زیست دوره های آموزشی لازم را گذرانده اند و به عنوان راهنمایان گردشگری در حوزه طبیعت گردی عمل خواهند کرد.

وی، گفت: پاسگاه های محیط زیست استان نیز برای اقامت گردشگران و میهمانان نوروزی آماده شده اند.

رییسی اظهارکرد: تالاب ها و جنگل های ارسباران به عنوان محیط های طبیعی بکر و منحصر به فرد کشور که شهرت جهانی دارند، محیط مناسبی برای سفر گردشگران هستند و امکانات مناسبی برای این موضوع، پیش بینی شده است.

مناطق سرسبز، گونه های نادر و کمیاب گیاهی و جانوری این منطقه از ایران زمین را تبدیل به استانی با صفا و جذاب برای گردشگران کرده که توجه مجامع جهانی و بین المللی نیز به برخی از این مناطق مثل قره قشلاق و ارسباران معطوف است.

*** ارسباران ***

ارسباران در سال 50 و 52 شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده معرفی و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

ارسباران در سال 1354 از طرف یونسکو عنوان ذخیره گاه زیستکره را دریافت و از اشتهار جهانی برخوردار و به عنوان فسیل زنده معروف شد.

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت 80 هزار و 427 هکتار در کناره جنوبی رود ارس در حوزه شهرستانهای کلیبر و ورزقان واقع شده است.

این منطقه در شمال غربی آذربایجان شرقی میان سه رودخانه 'ارس'در شمال و 'ایلگنه چای' در غرب و 'کلیبرچای' در شرق و از جنوب به ارتفاعات 'سهراما' متصل است.

تاکنون حدود یکهزار و 80 گونه گیاهی مختلف در منطقه شناسایی شده که از درختان و درختچه های مهم و شاخص منطقه بلوط ، سرخدار، ارس، گیلاس وحشی، بارانک، زغال اخته، افرا، گردو، ممرز را می توان نام برد.

گونه های جانوری منطقه ارسباران حدود 320 گونه بوده که پستانداران شاخص ان شامل کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای، سیاه گوش می باشد.

بیش از 220 گونه پرنده نیز از جمله مهمترین آنها شامل سیاه خروس و قرقاول در این منطقه زیست می کنند که مختص ارسباران بوده و شهرت جهانی دارند.

38 گونه خزنده و دوزیست و 22 گونه ماهی هم در منطقه ارسبارن شناسایی شده است.

پارک جنگلی مکیدی، یکی دیگر از مناطق زیبای جنگل های ارسباران می باشد که به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش پذیرای گردشگران بی شماری است.

دره مکیدی (مکیدی دره‌سی) دره‌ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان و در شهرستان کلیبر واقع شده ‌است.

پارک جنگلی حصار شده‌ای که در این دره ایجاد شده ‌است، این مکان را مورد توجه گردشگران قرار داده ‌است.

این مکان با داشتن چمن زارهای معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم ساخته است.

وجود میوه های گوناگون همچون گردو، فندق، تمشک و زغال اخته و همچنین زمزمه پرندگان طبیعت همراه با نسیم محلی چشم و دل هر رهگذر را نوازش می کند.

گستره این پارک از قلعه درسی آغاز و تا جنگلهای آینالو در کنار ارس ادامه می یابد، در ارتفاعات این تفرجگاه انواع گونه های گیاهی مثل آویشن، کاکوتی، شیرین بیان و بومادران رشد و نمو می کنند که برای بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی و سینوزیت مفید می باشند.

*** تالاب قره قشلاق ***

منطقه تالابی بین المللی قره قشلاق در کناره جنوب شرقی دریاچه ارومیه به لحاظ شرایط خاص طبیعی زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی و علف چر مانند میش و مرغ است.

*** تالاب قوریگل ***

این تالاب بین المللی در 40 کیلومتری غرب تبریز از نظر شرایط زیستگاهی برای پرندگان آبزی بخصوص اردک سرسفید بسیار مناسب است.

دریاچه و آب راکد قوری گول درکنار جاده تبریز- بستان آباد در 45 کیلومتری شرق تبریز در میان ارتفاعات شرقی گردنه ' شبلی ' واقع شده و اهالی منطقه، این مکان را ' قوری گول ' به معنی استخر خشک می نامند، اما برخی دیگر آن را ' دوری گول ' به معنی استخر آب زلال و برخی ' قویی گول ' به معنی استخر گودال ژرف و عمیق نامیده اند.

درازا و پهنای این دریاچه چهار کیلومتر در چهار کیلومتر و مساحت آن 16 کیلومتر مربع است و حداکثر عمق آن به 13 متر می رسد.

آذربایجان شرقی تالاب های کوچک و بزرگ متعدد و زیبای دیگر نیز دارد که عمدتاً در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده اند و از مهمترین آنها می توان به تالاب های آلما گلی، قبادلو، ماهی آباد، یانیق گلی، بزوحق گلی ، قوشاگلی، زولبین گلی، یوسفلو، دیب دیز و خرمالو اشاره کرد.

*** جزیره اسلامی ***

این جزیره در ساحل شرقی دریاچه ارومیه، از اهمیت زیست محیطی ویژه ای برخوردار است.

*** دریاچه ارومیه ***

دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر داخلی و یکی از دریاچه های مهم ایران است که درشمال غرب فلات ایران و غرب آذربایجان شرقی از شمال به جنوب کشیده شده و از نظر طبیعی آذربایجان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.

این دریاچه به دلیل تنوع بیولوژیکی به عنوان پارک ملی در فهرست آثار بین المللی میراث طبیعی به ثبت رسیده است، در سواحل دریاچه ارومیه چندین بندر به منظور حمل و نقل مسافر و بار تأسیس شده که از مهمترین آنها می توان به بنادرشرفخانه در شمال شرقی، آق گنبد در شرق، رحمان لو، دانالو، قبادلو و زینت اشاره کرد.

*** چشمه های آبگرم ***

آذربایجان شرقی از کانون های مهم آب معدنی و آب گرم محسوب می شود و در اقصی نقاط آن چشمه های متعدد آب گرم با خواصی ویژه وجود دارند که سالیان طولانی مورد استفاده مردم بوده اند و از مهمترین این چشمه ها می توان از چشمه الله حق، آب رس، تاپ تاپان، ورجوی، گشایش، سراب و صوفیان به ویژه چشمه آب معدنی کندوان یاد کرد.

*** آبشار عیش آباد شبستر ***

ارتفاع این آبشار حدود 15 متر و در قسمت کوهستانی میشو غربی در جوار روستای عیش آباد شبستر واقع شده است.

این آبشار 300 متر مربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

*** آبشار آسیاب خرابه جلفا ***

آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است، قبلاً در این محل یک باب آسیاب بادی وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار می کرد. اما در حال حاضر خرابه ای بیش از این آسیاب باقی نمانده است.

به همین دلیل به نام آسیاب خرابه معروف شده است.

این تفرجگاه در حدود 27 کیلومتری علمدار گرگر(هادی شهر) قرار دارد و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در 5 کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است.

*** جنگل ها و بیشه ها ***

علاوه بر پوشش گیاهی متنوعی که در فضاهای جلگه ای، دره ای و کوهستانی استان وجود دارد، جنگل های متراکمی نیز نقاط مختلف آن را پوشانده است.

در شمال ارسباران دره ارس و بخش ورزگان شهرستان اهر، کوه های قازان داغی و قندران باشی واقع شده که پوشیده از درختان جنگلی و مراتع کوهستانی است.

کوه های ' گؤیچه بئل ' پوشیده از درختان نیمه جنگلی و مراتع سرسبز و خرم است و در جنوب غربی اهر واقع شده است.

این مکان کوهستانی محل ییلاق ایلات ' قره خانلو ' و 'مددلو' است.

بیشترین گونه های درختی که در جنگل های اهر مشاهده می شود، بلوط و ممرز است.

جنگل های شهرهای مراغه و هشترود نیز ازنظر درجه اهمیت در جایگاه بعدی قرار دارند.

این جنگل ها که از وسعت کمتری نسبت به جنگل های ارسباران برخوردار هستند، عمدتاً از درختچه گز تشکیل شده اند.

*** کوه ها و قله ها ***

آذربایجان شرقی از نظر تیپولوژی کوه های ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

سه رشته مهم و اصلی ایران یعنی البرز، زاگرس و مرکزی در این منطقه به هم پیوسته اند و فلات کوچک و مرتفعی را پدید آورده اند.

از مهمترین ارتفاعات استان که دارای زیبایی های خاص طبیعی و امکانات ورزش کوهنوردی است، رشته کوه سهند در 50 کیلومتری جنوب شهرستان تبریز می باشد که بلندترین قله آن جام داغی به ارتفاع سه هزار و 750 متر است.

از دیگر کوه ها و قله های بنام استان، بزقوش در جنوب کوهستان سبلان و شمال غربی میانه قرار گرفته که بلندترین قله آن سه هزار و 304 متر ارتفاع دارد.

کمتال از دیگر کوه های جالب ارسباران و سه هزار و 100 متر ارتفاع دارد، کوه قوشاداغ از ارتفاعات قابل توجه و زیبای دیگر ارسباران به حساب می آید.

کوه کیامکی درمنطقه جلفا واقع شده و کوه سلطان سنجر در 15 کیلومتری شرق زنوز خودنمایی می کند، کوه سلطان داغی هم در شمال غربی کوهستان سهند نزدیک شهر اسکو قرار گرفته است.

کوه میشو از مشهورترین کوه های آذربایجان شرقی است که در شمال دریاچه ارومیه واقع و جلگه مرند را از جلگه شبستر و دریاچه ارومیه جدا می کند.

کوه مورو داغ نیز در 36 کیلومتری غرب تبریز از ارتفاعات شمالی صوفیان به طرف تبریز کشیده شده که به گردنه شبلی منتهی می شود.



تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی پرداخت و از خواناسازی آثار تاریخی در استان خبر داد و گفت: نمونه بارز این فعالیت در محل ربع رشیدی تبریز متمرکز شده و در این محل تاریخی اقدامات متعددی صورت گرفته است.

محمدی اظهار کرد: در مدت دو سال گذشته بر تملک اراضی مربوط به ربع رشیدی متمرکز شده و در این راستا اقدامات متعددی در مدت دو سال گذشته صورت گرفته است.

فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی/ تعیین حریم 50 اثر تاریخی

وی از فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها در تبریز و سایر شهرهای استان متمرکز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تعیین حریم آثار تاریخی در استان نیز مورد توجه قرار دارد که در این راستا بیش از 50 اثر تاریخی در حال تعیین حریم است.

ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی

محمدی از ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این تعداد امسال ثبت شده و برای نخستین بار شش اثر طبیعی نیز ثبت ملی شده است.

ثبت معنوی 9 اثر در آذربایجان‌شرقی

وی از ثبت 9 اثر معنوی خبر داد و گفت: ثبت آثار معنوی نیز همانند سایر آثار مورد توجه قرار دارد و بر ثبت آثاری چون مساجد و ابنیه مذهبی و معنوی نیز توجه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تلاش برای ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان خبر داد و گفت: نوبت بررسی این اثر در زمینه ثبت جهانی سال 2014 است که در این راستا اقدامات متعددی در حال انجام است.

کندوان برای ثبت جهانی به آماده‌سازی و همکاری اهالی روستا نیاز دارد

محمدی از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستای تاریخی خبر داد و گفت: بیش از 85 بنای غیرمجاز در این روستا احداث شده که این بناها به روستای جدید در کنار این روستا منتقل می‌شود.

روستایی تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند. در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.
کتاب «کندوان» سومین روستای صخره‌ای جهان منتشر شد به چگونگی تشکیل منازل صخره‌ای و کران‌های کله قندی این روستای شگفت انگیز اشاره شد و بیان گردید که در دنیا روستای صخره ای وجود دارد که اولین آن روستای «گورمه» ترکیه دومی داکوتای آمریکا و سومی نیز «کندوان» ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره ای در ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند ولی در «کندوان» زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره ای زنده جهان محسوب می‌شود.

بافت قدیمی ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره ای محسوب می شود، هم اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصر به فرد، دره های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می شود.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به این فرم در آمده است، کران‌ها در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است.

در کندوان؛ شکل خارق‌العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید، به خصوص انسانی را که سرگردان گشته و برای دفاع از زندگی خود در جستجوی پناهگاه امنی است، در این مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد که مردم روستاهای اطراف و بخصوص «حیله ور» از موقعیت طبیعی کران ها استفاده نموده به تدریج درون کران ها را خالی کرده و در آنها مستقر شوند.

بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران‌ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند.

با گذر از سواحل زییای ارس در آذریایجان شرقی به روستای تاریخی اشتبین می رسیم که همچو نگینی در کوه های قره داغ درخشیده و بسان ماسوله گیلان چشم هر رهگذری را مجذوب خود می نماید.

روستای اشتبین از لحاظ بافت ، جزء روستاهای کلی شکل است ، بطوریکه بام هرخانه، حیاط خانه فوقانی است.

بافت قدیمی روستا با طبیعت بکر و شگفت انگیزش، منطقه ای جذاب و دیدنی در دل ارس بوجود آورده و " اشتیبین " جزئ پنج روستای شگفت انگیز کشور به ثبت رسیده است.

سابقه این روستا بر اساس عمر بناهای ساخته شده به 500 سال قبل بر می گردد و وجه تسمیه آن به این نام به سبب اختلاط سه روستای هراس، جعفرآباد و سیاوشان در محل کنونی می باشد.

در شرق و پائین ترین قسمت روستا، رودخانه ای در جریان است که صدای دلنواز و مناظر طبیعی منحصر به فردش ، زینت و زیبائی خاصی بر روستا بخشیده و به سبب وجود این نعمت الهی باغات وسیع و سرسبز پدید آمده است.

روستای 200 خانواری اشتبین با جمعیتی در حدود 1500 نفر طی سال های اخیر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان قرار گرفته است.

این روستا همچنین زادگاه شاعر و عارف پرآوازه آذربایجان ، " سید ابوالقاسم نباتی " می باشد.

حکیم نباتی در سال 1191 ه.ق در روستای اشتبین متولد و درسال 1263 ه.ق چشم از جهان فروبست و مقبره وی از آن زمان تاکنون مورد توجه جمعی از اندیشمندان، شاعران و نباتی شناسان قرار گرفته است.

در اطراف روستای فوق چند کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی و در گورستان قدیمی آن کتیبه ای مرمرین مربوط به آرامگاه خواجه ملک کدخدا به تاریخ 843 ه.ق و کتیبه ای دیگر مربوط به خواجه احمد به تاریخ 976 ه.ق یافت شده است.

روستای تاریخی اشتبین که در فاصله 95 کیلومتری شرق جلفا و در حاشیه رودخانه مرزی ارس در نقطه مقابل مرز ارمنستان و در دل جنگلهای ارسباران قرار دارد ، با حیات وحش منحصر به فرد اوقات فرح انگیزی برای گردشگران فراهم می کند.

این روستا به دلیل واقع شدن در دره ارس و تاثیر پذیری از آب وهوای منطقه مغان و غرب دریای خزر ، دارای آب و هوای معتدل و مطبوع شمالی بوده و همین امر باعث شده محصولات سردرختی فراوان از این منطقه استحصال و روانه بازار مصرف کشور شود.

در روستای تاریخی گردشگری " اشتیبین " ، باغات وسیع گیلاس، زردآلو، توت، آلبالو، انار، انجیر، انگور، گردو، سیب، گلابی، هلو، ازگیل وجود داشته و گیلاس و زردآلو به صورت نوبرانه از این روستا به سایر نقاط آذربایجان صادر می گردد.

کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه باعث شده بود در گذشته راههای ارتباطی این روستا به صورت مال رو بوده و تردد خودرو در آن امکان پذیر نباشد ، ولی به برکت انقلاب در سالهای اخیر راه روستایی مناسب احداث گردیده و ارتباط روستا با سایر نقاط به سهولت امکان پذیر است.

از نظر اعتقادات دینی، براساس آثار به جا مانده ، عموم اهالی منطقه قبل از اسلام موحد بوده و دین زردتشت داشتند و پس از ظهور و رواج دین مبین اسلام به این دین مشرف شده اند و مانند اکثریت ایرانیان شیعه اثنی عشری می باشند.

برای دیدن اشتیبین و لذت بردن واقعی از یک سفر به طبیعت بکر و اعجاب انگیز و نهایتا سیر در فرهنگ تمدن کهن ایران زمین ، حیف است مسافران و گردشگران چند روز از سفر خود را به این منطقه اختصاص ندهند.


  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان