charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
سایا علی نژاد پایان نامه خود را به زبان ترکی در دانشگاه اصفهان دفاع کرد

سایا علی نژاد پایان نامه خود را به زبان ترکی در دانشگاه اصفهان دفاع کرد

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

یاشا.یاشا........................

این اقدام خانم “علی نژاد” بی تردید یک نخستین در حوزه دانشگاهی ایران محسوب می شود

خانم سایا علی نژاد، پایان نامه فوق لیسانس خود را تحت عنوان “حق بنیادین زبان مادری در حقوق بین الملل” به زبان ترکی آذربایجانی در دانشگاه اصفهان دفاع نموده است.

این اقدام خانم “علی نژاد” هفته گذشته اتفاق افتاده است و بی تردید یک نخستین در حوزه دانشگاهی ایران محسوب می شود.

خانم علی نژاد در بخشی از پایان نامه خود نوشته است:

زبان مادری از جمله حقوق نسل اول و نسل دوم حقوق‌بشر محسوب می‌شود و یکی از موضوعات اساسی حقوق‌بشر است و در بیشتر اسناد بین‌المللی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به موضوع زبان مادری اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در ایران "بیشترین تنوع اقلیتی، ناظر بر اقلیت‌های زبانی است" تصریح کرده است: اقلیتهای زبانی در ایران شامل اقلیت زبان ترکی، اقلیت زبان عربی و اقلیت زبان کردی است.

وی تاکید کرده است: اقلیت زبان ترکی در ایران محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و علاوه بر استان‌های ترک‌نشین آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان، بعضی مناطق استان‌های دیگر نیز نظیر همدان، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان‌شمالی، فارس، گیلان و اصفهان به ترکی تکلم می‌کنند و بنابراین زبان ترکی در بین اقلیت‌های زبانی بیشترین متکلمان را دارد.

وی افزوده است: اقلیت زبان عربی در برخی از مناطق استان خوزستان مشاهده می‌شود و با توجه به اصل ۱۶ قانون اساسی که آموزش به زبان عربی را از مقطع راهنمایی تا مقطع متوسطه الزامی کرده، آموزش زبان مادری اقلیت عرب‌زبان در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار دارد. سایا علی نژاد در خصوص سومین اقلیت زبانی ایران افزوده است: اقلیت زبان کردی که محدود به استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان‌غربی و خراسان‌شمالی است.

وی تاکید کرده است: وظیفه دولت ایجاد امکان درباره حقوق زبانی است و نیازی به مشورت با فرهنگستان زبان فارسی ندارد.

خانم علی نژاد پرسیده است: آیا فرهنگستان زبان فارسی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقدم است؟

وی تاکید کرده است: حقوق بنیادین آحاد جامعه نباید به هر علتی، فرصت تحقق نیابد. زبان مادری اقلیت‌های زبانی، یک حق بنیادین است. زبان‌های مادری وحدت ملی را افزایش می‌دهد.


  • [ ]

  • دریافت کد فیدخوان