charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
تير 1394 | charehjale

ایمام حسن (ع) دوغوم گونو قوتلو اولسون

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

اروجلوق آیی نین ۱۵ نجی گـونو،
حضرت – ایمام حسن علیه السلامین دونیایه گلمه  گونـودور،
 بوگون بوتون موسلمانلارا قوتلو اولسون.

امام حسنین (ع) صلحه مجبور اولماسی

یازان : حجت الاسلام میرزه عبدالصمد ملکی 

امام حسن (ع) انسانی کمالدا آتاسی‌نین یادگاری و کرامتلی جدّی‌نین کامل نمونه‌سی ایدی. پیغمبرین (ص) حیاتدا اولدوغو مدّتده قارداشی حسین ایله او حضرتین کناریندا یئر آلیردیلار. بعضاً اونلاری مبارک چیگنینه آلیب اؤپوب اییلردی. پیغمبردن (ص) امام حسن و امام حسین (ع) باره‌سینده بئله بویوردوغو نقل اولوب: «بو ایکیسی منیم اوشاقلاریمدیلار، ایستر اوتورسونلار ایستر قیام ائله‌سینلر». 



بابک خرمدین

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
بابک(بای+بک=آقای بزرگوار و غنی) فرزند مرداس در منطقه آذربایجان  زاده شده او  کسی بود که به مدت 22 سال با خلفای عباسی جنگید و اجازه نداد که پای آنها به آذربایجان باز شود و قریب به 33 هزار نفر از متجاوزان به اذربایجان را از پای در اورد سرانجام با خیانت یک ایرانی تبار بنام افشین، متجاوزان بر خرمدینان اذربایجانی چیرگی یافتند. و او را به سامرا نزد خلیفه بردند. خلیفه معتصم دستور داد تا بابک را سوار بر فیل کرده و در شهر بگردانند و در روز پنجشنبه دوم صفر سال ۲۲۳ با بودن امان نامه ای که به او داده بودند به دستور خلیفه او را تکه تکه کرده و کشتند. قرارگاه اصلی بابک خرمدین دژی استوار و سخت گذر بنام دژ بَز بود که در نزدیکی شهر کلیبر در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

آتا بابکین اینتقامی - انتقام آتا بابک

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

یازار : ایگید                                                    

 
هولاکوخان در اوائل ذیحجه سال 655 قمری، [اواخر آذرماه] به همراه لشکر بزرگی از آزربایجانیان از آزربایجان حرکت کرد و از راه کرمانشاه و حلوان عازم بغداد شد؛ از دجله گذشت و بغداد را محاصره کرد ، یک هفته بعد، فقط با یک حمله بغداد سقوط کرد و خلیفه و فرزندانش دستگیر شدند. و خلیفه عباسی با دست خود خزانه چند صد ساله اجداد خود را تسلیم هولاکوخان پادشاه آزربایجان نمود
... هولاکو در 24 صفر [18 اسفند] از بغداد خارج شد اما هنوز جرأت نداشت خلیفه را بکشد، فکر می‌کرد اگر اینکار را بکند، ممکن است بلائی نازل شود. اما خواجه نصیر که می‌دانست تا خلیفه کشته نشود، آن غائله ختم نخواهد شد، راهی پیش پای هولاکو نهاد، و آن این بود که خلیفه را لای نمد بپیچند و آرام آرام مشت و مال دهند، و در آن حال، اگر دیدند بلائی نازل شد، او را رها کنند. این تدبیری عاقلانه بود و هولاکو دستور داد همان را انجام دهند...
ساعتی آرام آرام خلیفه را لای نمد مشت و مال دادند، ولی دیدند بلائی نازل نشد؛ گفتند اکنون نمد را باز کنید تا ببینیم خلیفه در چه حال است! وقتی نمد را گشودند، دیدند که خلیفه در همان ابتدا مرده است... در هر صورت، هولاکو در همان روز، مستعصم و پسر بزرگش (ابوبکر) را کشت و دودمان 524 سالهٌ عباسیان را بکلی منقرض کرد و آزربایجانیان پس از سالها به آرزوی دیرین خود در انتقام خون آتا بابک رسیدند

بابک بزرگترین قهرمان آزادی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

یازار : ایگید

تقریباً دویست سال قبل از ظهور بابک و در زمان حاکمیت جبارانه و دیکتاتوری ساسانیان که ظلم را به نهایت رسانده و خود را در حد خدایان میپنداشتند و مردم مظلوم و ستم کشیده از دست ساسانیان (وارثان هخامنشیان ) به تنگ آمده بودند ، حضرت محمدبن عبدالله (ص) متولد میشود. در زمان تولد این پیامبر بزرگ دو اتفاق بزرگ میافتد ، یکی اینکه درست در همان موقع ایوان مدائن و کاخ کسری (ساسانیان) فرو میریزد و دیگر اینکه آتشکدة آذر گشسب بعد از هزاران سال روشنی خاموش میشود و شاعر درست این زمان را مد نظر قرار داده و چه زیبا فرموده است :
ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان
ایوان مدائن را آئینة عبرت دان
 برای مشاهده اندازه واقعی مجسمه آتا بابک (بابک خرمدین) کلیک کنید

مجسمه آتا بابک


بابک خرمدین نمادی از مقاومت ایرانیان در برابر تجاوز بیگانه

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

گذری بر زندگی شگفت انگیز و میهن پرستانه بابک خرم‌دین

خَرَّم در زبان پارسی هر چیزی است که خوشی و شادی و لذت را برای انسان فراهم آورَد. اینکه بهار و باغ و بوستان را خُرَّم  گوئیم به این دلیل است که مایه‌ی شادی و نشاط‌اند. واژه دین از دَینه اوستایی می باشد که به معنی وجدان انسان معروف است . خُرَّم‌دین، و بصورت امروزینش دینِ خُرَّم بمعنای دینی است که در کنار انسان ساز بودنش مایه‌ی شادی و خوشی مردمان شود . تعریف دین به این مفهوم در جای‌جای گاتای زرتشت آمده است، مؤلف کتاب البدء والتاریخ درباره پیروان زرتشت میگویند: هرچه انسان خرمی بیشتری بطلبد اندوه اهریمن بیشتر میشود و اهریمن بیشتر درصدد جنگیدن با انسان برمی‌آید ؛ و در تعریف عقاید خرم‌دینان مینویسد که  آنها هرچه باعث شادی و لذت باشد و طبیعت انسان به آن علاقه داشته باشد و زیانی به کسی نرساند را مباح میدانند . نهضت حق طلبانه خرم دینان را می توان نهضتی بزرگ در تاریخ ایران دانست . زیرا روحیه ملی و ضد بیگانه را در ایران زمین گسترش داد .


"آتابابک"ین دوغوم گونو قوتلو اولسون

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
بابک خرمدین, بابک خرمدین کیست, جنبش ملی خرمدینان

"آتابابک"ین دوغوم گونو
اولو بابک: "بیر گون آزاد یاشاماق ، یوز ایل بویوندوروق آلتیندا یاشاماقدان اوستوندو"
اولو بابک: "ایگید بیر یوْل اؤلر ، قوْرخاق مین یوْل"
بابک یولو باغلی دئییل ...
بابک اوتو سؤنن دئییل / تورکلر  اونا  دؤزن دئییل
بز قالاسی باغلانسادا / بابک یولو باغلی دئییل ...
" آتا بابک"ین دوغوم گونو بوتون آزادلیق یانقیلارینا قوتلو اولسون

باکو میزبان اولین دوره بازی های اروپایی ۲۰۱۵

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
باکو میزبان اولین دوره بازی های اروپایی 2015
برای اولین بار بیش از ۶۰۰۰ ورزشکار اروپایی در قالب ۲۸ رشته ورزشی به مدت ۱۴ روز با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، بازی های اروپایی ۲۰۱۵ باکو از ۱۲ تا ۲۸ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۲ خرداد الی ۷ تیر) در باکو آغاز خواهد شد. آرم این بازیها شامل سیمرغ، انار و آتش بعنوان سه نشان تاریخی و فرهنگی جمهوری آذربایجان می باشد. همچنین جمهوری آذربایجان قصد دارد مشعل این بازیها نه در کوه المپیای یونان، بلکه در آتشکده سوراخانی باکو روشن شود. طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات،قریب به ۶۰۰۰ ورزشکار در قالب تیم های مختلف اروپایی به آذربایجان سفر خواهند کرد.

سایت رسمی مسابقات “بازی های باکو ۲۰۱۵″ اعلام کرده است که این بازی ها در رشته های تیراندازی با کمان ، دو و میدانی ، بدمینتون ، بسکتبال ، بوکس ، قایقرانی ، دوچرخه سواری،جودو،کاراته،شنا،تکواندو،والیبال،کشتی و … و در قالب ۲۰ رشته ورزشی و برای اولین بار برگزار خواهد شد.


  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]

  • دریافت کد فیدخوان