charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
آذر 1394 | charehjale

ستار خان: من می خواهم هفت دولت زیر بیرق امیرالمومنین باشد نه بیرق روس.

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

فردا در ساعت مقرر پاخیتانوف به انجمن حقیقت که مرکز فعالیت ستارخان بود آمد و وقتیکه از در وارد سالون شد به ستارخان دست داد و گفت تو مرد دلیری هستی و من شخص شجاع را دوست دارم. پس از صرف شربت و شیرینی ، پاخیتانوف مشغول صحبت شده قدری از مفاسد جنگ و محاسن صلح و صفا سخن راند و بالاخره گفت شما نیز دست از جنگ بردارید و راه مسالمت پیش گیرید ؛ من خودم از دولت تقاضا میکنم که شخص شما را مورد توجه قرار داده و درجه ئی که مناسب مقامتان باشد برای شما معین کند و بیرقی هم میدهم که در محل مناسب بزنید و بیرقی دیگر به شخص شما می دهم که بدرب خانه خود نصب کنید ستارخان همینکه این سخن شنید روی صندلی راست نشست و گفت : « جناب قونسور من می خواهم هفت دولت زیر سایه بیرق امیرالمومنین باشند شما می خواهید من زیر بیرق روس بروم ؟! هرگز چنین کاری نخواهد شد » پاخیتانوف چون این حرف را از ستارخان شنید سخت بر افروخت و دیگر چیزی نگفت ؛ برخاست و رفت .
کتاب : قیام آزربایجان و ستارخان ؛ نوشته اسماعیل امیرخیزی از مشروطه خواهان و یار و دوست نزدیک ستارخان سردار ملی آزربایجان ( معتبرترین منبع درباره سخنان و رفتار ستارخان )
این نوشته و کتاب ؛ تمام مهملات و سخنان کذب پان ایرانیستها و پان فارسها را افشا و بر ملا میکند. آنان که برای رسیدن به هدفهایشان از هیچ دروغی دریغ نمیکنند . اینگونه سخن ستارخان را تحریف میکنند که ستارخان گفته بود : من میخواهم که هفت دولت زیر بیرق ایران باشند که این سخن دروغی بیش نیست. فاشیزم و شونیزم فارس هر روز بیشتر از دیروز رسوا میشود.

یوخدور ایگید علی دن باشقاف، یوخدور قلینج علی نین قلینجینان باشقا

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

حدیث : لافتا الا علی لا سیف الا ذولفقار

یوخدور ایگید علی دن باشقاف، یوخدور قلینج علی نین قلینجینان باشقا

نمایی از داخل ضریح سید الشّهدا (ع) تقدیم به همه عاشقانش



تاریخچه ی نشان شیر و خورشید تورکان

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

چگونه جنسیت سمبل ملت تورک تغییر کرد؟

یازار : محبوب امراهی

    بی گمان ملت تورک که در طول تاریخ دیرین امپراتوری ها ، خانات و پادشاهی های بزرگی را خلق کرده است "هویت حکمداری" در بخش بسیار بزرگی از قاره ی اوراسیا را در طول هزاران سال گذشته تایین کرده است. در بخش اعظمی از تاریخ بشر در این قاره غالب طبقه ی حاکم از خاندانهای تورک متشکل می شد که چهره ی سیاسی جهان را مرتبا دگرگون می نمودند اما تورکان بدلیل در دست داشتن قدرت ، ماهیت باورهای دینی آنان و نیز ایجاد رابطه بین اقوام مختلف در اقصی نقاط اوراسیا در رویاروی و اختلاط تمدن های گوناگون نیز بسیار موثر بودند. در مورد مطالعه ی طالع بینی تورکی نیز راهگشا خواهد بود.

 

    کتیبه ی اورخون با الفبای اورخون


بیرق سرخ تورکان؛ سرفصل پرچم آزربایجان و ایران

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی




همانطوریکه در دو پست قبلی مشخص شد، هیچگونه مدرک و سندی معتبر دال بر وجود پرچم و نمادی که مربوط به منطقه ایران کنونی در دوران قبل از اسلام و احیاناً حکومتهای پارسی باشد به دست نیامده است ؛ فلذا ادعاهای باستانگرایانه و مضحک پان‌ایرانیستی-فارسیستی مبنی بر سرآغاز شکلگیری پرچم ایران از نشانهای سبز و سفید و قرمز تخیلی ایران باستان (!) و حتی ادعای واقعیت داشتن پرچم افسانه‌ای و اسطوره‌ای کاویانی در شاهنامه، به راحتی رد می‌شوند. [1]

اولین پرچم مستند که بتوان آنرا سرآغاز شکلگیری پرچم کنونی آزربایجان و ایران دانست به دوره‌ی امپراتوری عباسیان و قیام مناطق برعیله ایشان بر می‌گردد. دورانی که هنوز نامی از ایران در میان نبود و ظلم و فساد امپراتوری اشغالگر در مناطق تحت سیطره شان ، به اوج خود رسیده بود و مردم هر منطقه برای رهایی از ستم اشغالگران دست به قیام زدند، در چنین شرایطی وجود نماد سیاسی_نظامی که بتواند بعنوان عامل شناسایی و همگرایی آحاد مردم در جای‌جای آن منطقه و صف آرایی علیه اشغالگران و استعمارگران به اهتزاز درآید، پرچم منطقه‌ای بود.



ابومسلم خوراسانی که در به قدرت رساندن عباسیان نقش به سزایی داشت، خیلی زود بر علیه این خاندان برآشفت و گروهی با عنوان سیاه جامگان در خوراسان گرد هم آورد که رنگ پرچمشان نیز سیاه رنگ بود. ...
در سوی دیگر یعنی آزربایجان، تورکان دوران میانه این منطقه به سرکردگی بابک _جانشین سلف خویش یعنی جاویدان در این منطقه شده بود_ که به سرخ جامگان یا سرخ پرچمان معروف بودند، مبارزاتی را برعلیه اشغالگران اسلام‌نما آغاز نمودند.[2] در این کارزار، اقوام غیرتورک چون گیلک و تالش و تات و... نیز در رکاب بابک و زیر بیرق سرخ، علیه اشغالگران جنگیدند. ...[3]

بعد از شکست عباسیان توسط مغولان و سپری شدن دوران حکومتشان، امپراتوری تورکان غزنوی (تورکان شرقی) از منطقه خوراسان شکل گرفت و همان رنگ سیاه خوراسان را در زمینه پرچم امپراتوری خود استفاده نمودند. در غرب این منطقه و جایی که تورکان غربی حاکم بودند، امپراتوری عثمانی رنگ سرخ را که نمادی از اسلاف خود در این منطقه بود در  زمینه پرچمهای خود بکار برد و...

 
پرچم امپراتوری سلجوقی

جانشین غزنویان، امپراتوری تورک سلجوقی (اوغوزها) بود که بر بخشهای وسیعی از آسیای‌غربی (و ایران کنونی) فرمانروایی میکردند رنگ زمینه پرچمشان (رنگ آبی) را از تورکان اسلاف خود یعنی "گؤک تورک"ها به ارث داشتند.

تیموریان که از تورکان شرقی(خوراسان) بودند، همان رنگ سیاه خوراسان را در زمینه پرچمهای خود استفاده نمودند و همین رنگ تا دوران معاصر نیز در خوراسان حفظ شده و امروز یکی از رنگهای اصلی و اساس پرچم افغانستان می‌باشد.
بدین ترتیب، رنگ سیاه نماد تورکان شرقی و رنگ قرمز نماد تورکان غربی بوده است.

با روی کار آمدن صفویان، تورکان قیزیل باش (سرخ سرها؛ کنایه از کلاه‌سرخ) که ترویج گران مذهب شیعه (شیعه قزلباشی) بودند _و به روایتی این گروه نوادگانی از بازماندگان سرخ جامگان و ترویجگران مذهب تشیع بودند_ رنگ سرخ را که نشان اسلام بود بعنوان نماد امپراتوری خود برگزیده بودند.[4] اما حاکمان صفوی که خود را ترویجگران دین اسلام و مذهب تشیع نیز معرفی میکردند ؛ برای مقابله با توسعه ارضی امپراتوری عظیم اسلامیِ عثمانی، "رنگ سبز" را که در میان همه ادیان از آن به نیکی یاد شده است را برگزیدند تا هیچ نشان و اثر مشترک و همگرایی بین این دو مملکت تورک (صفوی و عثمانی) باقی نماند.


پرچم امپراتوری افشاری

بعد از صفویان، که افشاریان زمام امور حکومت را بدست گرفتند، هر دو رنگ سرخ و آبی را همزمان در پرچمهای امپراتوری خود استفاده نمودند و قاجاریان رنگ سبز را که بدعتی عنادگونه در برابر امپراتوری عثمانی بود را مجدداً و به مرور جایگزین رنگ آبی برای پرچم ممالک محروسه قاجار نمودند و این ترکیب، امروز رنگهای پرچم مملکت ایران را تشکیل می‌دهند و مملکت آزربایجان شمالی با حفظ این دو رنگ (سبز و قرمز)، رنگ آبی را نیز مجدداً به این دو رنگ افزوده است.


پرچمهای ممالک محروسه قاجار - از ابتدا تا پایان

 
پـرچـم مملکت ایـــران و پرچم مملکت آزربایجان شمالی

پاورقی:                                                                                                                                           
1- نه تنها درخصوص پرچم، بلکه در هیچ زمینه‌ای ارتباطی بین ایران کنونی با دوره‌ی باستان و حکومتهای منطقه وجود ندارد. اما پان‌ایرانیستها سعی دارند در همه جوانب و زمینه‌ها داستانهای تخیلی درباره‌ی ارتباط بین ایران امروز با دوره‌ی باستان و حکومتهای منطقه تعریف نمایند.
2- بنا به روایات تاریخی رنگ سرخ در منطقه‌ی آزربایجان و آنادولی از قدیم‌الایام و حتی از زمان پیش از اسلام جایگاه خاصی در میان مردم و زندگی‌شان داشته است. ...
3- دکتر کمال مرادی (پژوهشگر) در کتاب ' گؤزل تورک آدلاری' خود ، به مشارکت اقوام غیرتورک آذربایجانی در رکاب تورکان آزربایجان علیه ستم اشغالگران عباسی اشاره می‌کند.
4- بنا بر شواهد و قراین و روایاتی قریب به واقعیت، قیام سرخ جامگان آزربایجان، علاوه بر قیامی ملی، مبارزات اسلامی-شیعی برعلیه خاندان عباسی بود. اما فارسیستها و پان‌ایرانیستها با نظریاتی متعصبانه و بلکه مغرضانه‌ی ناسیونالیستی این قیام را در راستای احیای دین ملی زرتشت و مزدکیان، تبلیغ می‌نمایند. با توجه به عدم احیای دین زرتشت و مزدکی در بعد از اسلام و این دوران، و بالعکس، گستردگی اسلام و تشیع در آزربایجان پس از اسلام و این دوران که در زمان صفویان (قیزیل باش ها) به اوج خود می‌رسد ؛ لذا نظریات فارسیستها و پان‌ایرانیستها خودبه‌خود و به‌راحتی رد می‌شود و نظریه‌ی مبارزات دینی اسلامی-شیعی سرخ جامگان در کنار مبارزات ملی‌شان قوّت می‌گیرد.

بولود قاراچورلو شاعر ملی آذربایجانبولود، شاعر مقاومت و سهند

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

در قرن بیستم یکی و شاید پرفروغترین ستاره آسمان شعر ملی مبارز آذربایجان بولود قارا چورلو پسر مطلب در سال 1926 در مراغه در یک خانواده کارگری به دنیا آمد پدر مادرش اسم فرزندشان را بولود (ابر) گذاشتند آنها با انتخاب این اسم شاید نمی‌دانستند این ابر کوچک روزی ابری پرباران خواهد بود و گلشن شعر آذربایجان را آبیاری و پرگل خواهد کرد. در ترسناک‌ترین زمان استبداد رضاخان یعنی زمانی که هویت ملی مدنی ملت آذربایجان مورد تاخت وتاز و توهین بود بدنیا آمد و پا گرفت. او با اینکه در مدرسه‌ای که در آن با زبان مادری‌اش نوشتن خواندن و حتی صحبت کردن ممنوع بود از زمان ادراک شروع به گفتن شعر به زبان مادری‌اش کرد. و تا آخر عمر بدون توجه به این شرایط سخت در راه هویت، زبان، تاریخ و مدنیت خود بدون خستگی فریاد کشید، و قلم زد بولود در دوران جوانی به خاطر شرایط سخت خانواده بدون اتمام متوسطه، برای کمک به خانواده وارد بازار کار شد. در1940 با اشغال ایران توسط متفقین و برچیده شدن موقتی استبداد رضاخان در آذربایجان حرکتهای ملی دمکراتیک به راه افتاد. بولود جوان مثل خیلی‌ها همراه این حرکت شد اولین شعرش در مجلس شاعران در تبریز خوانده شد.

 
تاریخ‌لر بویونجا ائی بؤیوک وطن

یاغییا دوشمنه اییلمه دین سن

بوگون طبیعت‌دن ایلهام آلدیم من

گئچدی سحر واقتی بو سؤز اورکدن

اینسانا روح وئره ن دیلینه آلقیش

اورمو گؤلو وحید شکرزاده دن تورکی شعر - Urmu gölü

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
  اورمو گؤلو

اورمو گؤلو نه لر گلیب باشینا ؟

قورودورلار نییه بو آز یاشینا ؟

قوربان اولوم او دوزلو گؤز یاشینا

نییه سنین گؤزون یاشین سیلن یوخ ؟

آخی ندن سنی درمان ائدن یوخ ؟

اورمو گؤلوم ندیر سنین گوناهین ؟

یوخدور سنین بیزدن سونرا پناهین

آلمامیسان هئچ بیر اینسانین آهین

سنین سودا کی بیر نفر اؤلن یوخ

آخی ندن سنی درمان ائدن یوخ ؟



  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]

  • دریافت کد فیدخوان