charehjale

وبلاگ-کد لوگو و بنر
فروردين 1394 | charehjale

انواع رقص تورکی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

نماد بعضی از حرکات رقص ترکان :

در حرکتی روی پنجه پا می ایستیم سپس قدرت را از نوک پا گرفته و به طرف سینه می کشیم و آن را داخل سینه حبس میکنیم.

شکم را داخل کشیده و سینه را جلو نگه میداریم. دستها را باز و سر را بالا نگهداشته به طرف جلو نگاه می کنیم.

علت ایستادن روی پنجه داشتن قامتی کشیده و سرعت عمل بالا میباشد.

جلو بودن سینه نشانگر سپر برای دفاع از خاک و ناموس میباشد.

دست های باز نشانگر آزادی و تمایل به پرواز است.

سر را بالا نگه میداریم تا نشان دهیم ملتی همیشه سربلند هستیم.

طریقه باز نگه داشتن دستها بدین صورت میباشد که در سه زاویه مختلف حتما باید ۹۰ درجه باشد.


گلینی یولا سالاندا اوخویوردیلار

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

اشاره : گلین تویی ( جشن عروسی ) در بین ترکان خراسان، پایان سلسله جشن های عروسی است و شروع زندگی مشترک، این جشن در منزل بی (داماد ) و در ظهور و عصر برگزار می شود و هزینه های آن بر دوش خانواده داماد است.

عروسی جوانان ترک های خراسان بخصوص در روستاها هنوز به صورت سنتی برگزار می شود و اصالت خود را حفظ نموده است، مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته و می گیرد. از نکات جالب در این عروسی ها حضور زنان و دختران با لباس های رنگارنگ و زیبای محلی و در عین حال پوشیده است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. بردن کاروان عروس به خانه بیگ ( داماد) با اسب از جمله رسومات قدیمی و کهن این دیار می باشد که هم چنان در برخی نفاط پابرجا می
    شد
                                                        


کباب و انواع کباب های ترکی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

اشاره : چلوکباب یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای ملی ترک و آزربایجان است. این غذا در کنار بوزباش (آبگوشت) از شهرتی فراملی در ایران و حتی معروفیتی جهانی برخوردار است. چلوکباب به مجموعه پلو و هر یک از کباب‌های برگ، کوبیده، چنجه، شیشلیک، سلطانی و … گفته می‌ شود

پیدایش ایده چلوکباب به شکل امروزی، دست کم از نوع کوبیده را آنرا به ناصرالدین میرزا (ناصرالدین شاه بعدی ١٨٢١- ١٨٩۶ )، پادشاه نوآور دولت ترکی آزربایجانی قاجار و ابتکار و اختراع عملی این خوراک محبوب و پرآوازه را به حاج علی الله تبریزی از دوستان کباب پز ناصرالین میرزا و فرزند وی حاج غلامحسین خان نایب تبریزی، هر سه با ملیت ترک و اصلیت آزربایجانی و اهل تبریز نسبت می دهند.



مسعود ابراهیمی ترکی شعرلری-بیوگرافی سی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

((بِسمِ اللهِ اَلرَّحمنِ اَلرّحیم))  

(اُخُوَّتِ اسلامی) 

بیزتورکوخ،بیزکوردوخ،بیردیرقانـــی میز      بیزگیــلک،بیزبلوچ،عزیز جانــی میز 

جانـــــــانا باغلی ییخ ،حقّین یولوندا      بیزفارسیخ بیزلُروخ،باغ ایرانــی میز  

مسلمان اولکه سی،تاریخی اسلام      محمّدپیعمبر(ص)حـــوکمرانــی میز 

مکتبِ عشقیــــــدیر،محفــلِ اُونسـو      آسمـــــانی کتاب،گول قرآنـــی میز 

صفاباغِ عرفـــــــان،نغمـــــــهءحقلـه      لاله زارِاحمــــد،گـــولوستانـــی میز 

(مسعود)آرامِ جان،سویلـــه حیاتیـم      باغلیـــــدی ائللـــره ائللرجانــی میر 

ائل منیـــم تورک ائلی،حــامی ائللره     حوکموحقدن بیزه،حق سلطانی میز 



چرا بعضی شعرای ترک به فارسی شعر گفته اند؟

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

متاسفانه به خاطر سانسور و تحریف حقایق تاریخی ، ترکان ساکن ایران و دیگر ملتهای ایرانی شاید تصور کنند که شهریار تنها شاعر ترک آذربایجانی است ، یا اینکه شعرای آذربایجانی همچون نظامی و شمس و قطران فقط به زبان فارسی می نوشتند . اما این چنین نیست!   شعرای زیادی به زبان ترکی آذربایجانی شعر گفته اند و نویسندگان زیادی به این زبان نوشته اند.

کتاب دده قورقود با شهرت جهانی معروفترین اثر حماسی ترکان به خصوص ترکان آذربایجان است. در حالیکه یونسکو سال 1999 را به نام دده قورقورد نام گذاری می کند ما از وجود چنین اثری بی خبر هستیم! سه نسخه دست نویس دده قورقود با نویسنده های نامشخص در کتابخانه های درسدن ، واتیکان و برلین موجود است. اگرچه تاریخ کتابت آن را بعضی از محققین   به قرن 11 میلادی ( پنجم هجری ) و بعضی دیگر به   15 میلادی نسبت می دهند ، اما داستانهای آن مربوط به قرون 9-10 میلادی و حتی قدیمیتر می باشد.   کتاب دده قورقود با 12 داستان آن از قدیمی ترین آثار ادبیات شفاهی جهان به شمار می رود. کتاب دده قورقود داستانهای اقوام اوغوز را بازگو می کند و مهمترین وقایع تاریخی این داستانها در آذربایجان و قسمت شرقی آناتولی رخ داده   و در آن از قهرمانی ها و ویژگیهای قومی مردم این سرزمین سخن رفته است. قهرمان اصلی دوازده داستان این حماسه ، دده قورقود عاشیقی است که نقش ریش سفید قوم را داشته و با نصیحتهای با ارزش و انسانی خود چراغ راه قبیله خود می شود. بر خلاف شاهنامه فردوسی که مدحنامه شاهان باستانی است و دست آویز نژاد پرستان دشمن ترک و عرب ، دده قورقورد حماسه ای مملو از افکار و احساسات والای انساندوستانه می باشد.


تورک ادیبلر و شاعرلر لیستی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی
این تایپیک اختصاص به معرفی شعرای ترک دارد.،فعلاً قصدی بر ارسال اشعارشان نداریم،بلکه تنها نام شعرای ترکی که تا به حال شنیده ایم،در این تایپیک می آوریم،در آینده در صورت کامل شدن اسامی تا مرز 40%، اسامی را بر حسب حروف الفبا لیست می کنیم.
همچنین قراردادی برای تایپیک وضع می کنیم تا به علائم اختصار، شاخه ی زبان شعرا مشخص شود.اینکه شاعری در شاخه های متعدد شعر سراییده است ملاک نیست،بلکه تنها تعلق شاعر به اصل و نژاد خود مطرح است.
برای مشخص کردن شاخه زبان شعرا از علائم زیر استفاده خواهیم نمود
AZ-TR
AN-TR
CĞ-TR
TM-TR
که به ترتیب اختصار
Azərbaycan Türkcəsi
Anadolu Türkcəsi
Cığtay Türkcəsi
Türkmən Türkcəsi
ترکی ---------
ترکی آنادولو(ترکیه)
ترکی جئغتای
ترکی ترکمن
در ادامه لیست تکمیل شده تا ابتدای خردادماه را که بر اساس حروف الفبا و نامی که مشهورند که با کمک جناب TƏBRİZLİ.M.S.T)Aşıq Pəkər) لیست شده است خواهیم آورد.
در راستای تکمیکتر شدن لیست شاعران و ادیبان ترک موارد لیست نشده را لطفا بیان فرمایید.
گردآوری ائشیلداق (م.ر.خ) تصحیح و تکمیل آشئق پکر (ط.ص.م.ت)




شاعران ترکی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

میرعلی صادق موسوی فرزند میرحمید متخلص به حامد ماکویی ،یکی از شعرای صاحب نام آذربایجان می باشد . حامد در اسفند ماه 1308ه .ش در یک خانواده بی بضاعت و در عین حال معتقد به شعائر اعتقادی پا به عرصه وجود نهاد . در 6 سالگی به دبستان گلستان ، تنها مدرسه شهر ماکو فرستاده شد و بعد از   تحصیلات دبیرستانی به شغل معلمی مشغول شد.وی همچنین مدتی ریاست اداره فرهنگ و هنر و سرپرستی میراث فرهنگی ماکو را عهده دار گردید . حامد ماکویی در تمام فنون شعری طبع، وقار و قریحه لطیفی دارد و از صنعت موسیقی بهره مند است است و در عین حال شاعری خوش خط خوش صدا می باشد حامد به زبان ترکی و فارسی تسلط دارد و تاکنون 6 جلد از کتابهای شعربه نامهای « حامد ماکویی نین غزلری ج.1 ،ترجمه حیدر بابای استاد شهریار به زبان فارسی ،  خاطره لر، کلیات حامد ماکویی نین غزلری ، غزلیات فارسی و رباعیات» به چاپ رسیده است .ایشان یکی ازشاعران بنام و از بنیان گذاران انجمن ادبی یلدایی ماکو می باشد . در سال 1358بعد از 32سال خدمت صادقانه به افتخار بازنشستگی نائل آمد و هم اکنون به ارشاد شعرا و ادبای جوان روزگار می گذراند.


بابک نهرین

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

بابک نهرین


بابک نهرین
زمینه فعالیت بازیگری
کارگردانی
تولد ۱۳ اسفند ۱۳۵۸
تبریز، ایران

بابک نهرین یکی از طنزپردازان ایرانی و اهل شهر تبریز می‌باشد. تاکنون طنزهای متعددی از وی به نمایش درآمده ‌است که از این میان می‌توان به "ارباب حلقه‌ها"، "اوچ پخمه بیر ژیان" ، "اخراجی‌ها"، "تایباشی" و "آرشین مال آلان" اشاره کرد وهمچنین بهترین برنامه که داشتند از نظر خودشان طنز " نان عشق موتور گازی" بوده است . وی متولد ۱۳ اسفند ۱۳۵۸ در تبریز و دومین فرزند خانواده‌ است. تحصیلات وی در حد دیپلم می‌باشد و دوره‌های کارگردانی و بازیگری را در تهران زیر نظر آقایان علیرضا خمسه، دکتر احمد داموت و خانم پروانه مژده گذرانده‌ است.

وی در سال ۱۳۸۲ با نمایش آرشین مال‌آلان و در سال ۱۳۸۳ با نمایش الیاس قفقازی به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی موفق به دریافت جایزه اول بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی نمایش های طنز شد.


هاشم چاووشی

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

یکی از طنزپردازان مشهور
ایرانی
و اهل شهر
تبریز
می‌باشد.

وی متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۲۶ در محله شتربان تبریز می باشد.

چاووشی.jpg


جوایز وی جوایز متعددی دریافت کرده است که از جمله این جوایز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت دیپلم افتخار بعنوان بهترین بازیگر نقش مرد از جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها ۱۳۸۵
  • دریافت دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر مرد از تله فیلم (ایکی سلطان) ۱۳۸۶
  • دیپلم افتخار برای عنوان بهترین بازیگر مرد از سریال (آنا) ۱۳۸۸
  • دریافت تندیس برای عنوان چهره برتر استان ۱۳۸۸



بولود قاراچورلو معروف به سهند

یازار : " تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

+0 چره جلی

بولود قاراچورلو معروف به سهند بیوگرافی

او در سال 1305در مراغه یکی از شهرهای عالم‌پرور آذربایجان، در خانواده‌ای از تبار قاراچورلو از ایلات مشهور و حماسه‌آفرین آذربایجان بدنیا آمد و در سال 1358 با جهان هستی وداع گفت. سهند یکی از بارزترین چهره‌های شعر مقاومت آذربایجان در دوره تسلط استبداد و ستم ملی است. او با برخورداری از استعداد سخنوری سرشار و سیراب نمودن از چشمه فیاض ادبیات فوکلوریک و بدایع زبان خلق و شعر شاعران نامور معاصر پا به عرصه شعر ترکی آذربایجانی نهاد.

قاراچورلو از شاعران بنام معاصر ادبیات ترکی است که در تک تک اشعار حضور نماد، تاریخ و گوشه‌هایی از فرهنگ آذربایجان را می‌توان یافت. چنانچه در طول حیات شعری‌اش که با حیات زندگی‌اش سرانجامی داشت در صحنه شعر مقاومت آذربایجان حضور فعال داشته است.

بولود قاراچورلو در سال 1325 به جرم شرکت در جلسات انجمن ادبی شهر تبریز به حبس محکوم می‌شود. حبسی که نشان از حضور فعالانه این ادیب بنام معاصر از رساندن پیام خلق آذربایجان در دوران استبداد و ستم به موضوع پرده برمی‌دارد.

«سهند» شاعر آزاده‌ای است که انسان‌دوستی، برادری و برابری در اشعارش موج می‌زند و دفاع از فرهنگ و فولکور آذربایجان و بیان مظلومیت آن و مبارزه در برابر استبداد از دیگر خصوصیات این شاعر است.

شعر «سهند» سندی غم‌بار از تهاجمات، تحقیر و ستم‌هایی است در دوره حیات آن شاعر که بر تارک زبان، آداب و رسوم و سنن آذربایجان روا داشته می‌شد، می‌باشد.


  • [ 1 ][ .. ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ][ 7 ][ .. ][ 14 ]

  • دریافت کد فیدخوان